چکیده:
یافتههای پژوهشهای اخیر درباره رفتار هزینهها نشان داده است که هزینهها متناسب با تغییرات فروش تغییر نمیکند. بهعبارت دیگر، هزینهها هنگام افزایش فروش، افزایش مییابد، اما در هنگام کاهش فروش، به همان میزان کاهش نمییابد، این رفتار نامتقارن هزینهها، چسبندگی هزینه نامیده میشود. از لحاظ نظری،مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها از عوامل اصلی مؤثر بر چسبندگی هزینهها است. برای اندازه گیری مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها به عنوان متغیر مستقل، از معیارهایی کا. ال. دی استفاده شده است. بنابراین هدف این پژوهش تعیین تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها بر چسبندگی هزینهها میباشد. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، به بررسی 115 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1385 تا 1393 پرداخته شد. همچنین برای آزمون فرضیههای پژوهش از الگوی رگرسیون چند متغیره و شیوه دادههای ترکیبی استفاده گردید. نتایج نشان میدهد رابطه مثبت و معناداری بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها و چسبندگی هزینه وجود دارد. به بیان دیگر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت منجر به افزایش چسبندگی هزینه میشود.
خلاصه ماشینی:
چسبندگی هزینه، رفتار نامتقارن هزینه، مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت 1- مقدمه آگاهی از چگونگی رفتار هزینهها نسبت به تغییرات سطح فعالیت و یا سطح فروش از اطلاعات مهم برای تصمیمگیری مدیران در خصوص برنامهریزی و بودجهبندی، قیمتگذاری محصول، تعیین نقطه سربهسر و سایر موارد مدیریتی است (هاشمی و همکاران، 1393).
از آنجا که هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت در افزایش چسبندگی هزینههای اداری، عمومی و فروش است، به پیروی از پژوهش حسن و حبیب (2015) از مدل رگرسیونی چند متغیره با استفاده از دادههای ترکیبی به شرح رابطه (2) استفاده میشود: رابطه (2) Ln[coi,t/coi,t-1]=β0+ β1Ln[salei,t/salei,t-1]+ β2De-Dum*Ln[salei,t/salei,t-1]+ β3CSR+ β4CSR* Ln[salei,t/salei,t-1]+ β5CSR* De-Dum* Ln[salei,t/salei,t-1]+ β=6 10 β *Controlsi,t* De-Dum* Ln[salei,t/salei,t-1]+ β=11 15 β *Controlsi,t+ i,t در رابطه (2) انتظار میرود علامت β5منفی باشد و در نتیجه چسبندگی هزینه افزایش یابد.
زیرا 1β>2β+1β خواهد بود و این بدان معناست که با کاهش 1 درصددرفروش، هزینههای اداری، عمومی و فروش 104/0 درصد کاهش مییابد و درنتیجه، بیانگر وجود چسبندگی هزینهها در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است.
نتایج حاصل از برازش بررسی وجود چسبندگی هزینهها رجوع شود به تصویر صفحه نتایج آزمون فرضیه پژوهش طبق این فرضیه انتظار میرود مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها منجر به افزایش چسبندگی هزینههای اداری، عمومی و فروش میشود.
این پژوهش رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و چسبندگی هزینهها را در ایران بررسی کرده است.
نتایج نشان میدهد که مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت منجر به افزایش چسبندگی هزینهها میشود.
Corporate social responsibility and cost stickiness.