چکیده:
یکی از مباحث بنیادین حسابداری مدیریت، رفتار هزینه هاست. بر اساس این مبانی هزینه ها با سطح فعالیت ارتباط مستقیمی داشته و متناسب با آن تغییر می کنند. نمونه داده ها شامل 72 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال های 1392- 1387 (432 سال-شرکت) بوده است. ابتدا بر اساس ارزش اقتصادی سرمایه سازمانی، شرکت ها به چهار گروه تقسیم شدند. بدین ترتیب شرکت هایی که در چارک اول قرار گرفته اند، شرکتهای با سرمایه سازمانی پایین و شرکت هایی که در چارک چهارم واقع شده اند، شرکت های با سرمایه سازمانی بالا هستند. سپس برای هر گروه از شرکت ها، مدل پایه، مدل چسبندگی هزینه اندرسون و همکاران (2003) و مدل توسعه یافته چسبندگی هزینه چن و همکاران (2012) تخمین زده شد. همچنین، ارتباط بین هزینه های چسبنده و سرمایه گذاری های نامشهود (سرمایه سازمانی) در قالب چارچوب تئوریک که توسط بانکر و بیزالو(2015) به منظور تشریح پدیده هزینه چسبنده مطرح گردید، مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه وتحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از الگوی رگرسیون چند متغیره و داده های ترکیبی (پنل) استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، که شرکت های با سرمایه سازمانی بالا (کم)، دارای هزینه های فروش، عمومی و اداری با رفتار چسبنده هزینه (ضد چسبنده) می باشند. همچنین، یافته های پژوهش نشان می دهد که تصمیم گیری در مورد تخصیص منابع باعث توسعه سرمایه گذاری نامشهود و افزایش هزینه های چسبنده می شود.
خلاصه ماشینی:
ارزیابی کارایی مدل های متفاوت سنجش ارزش اقتصادی سرمایه سازمانی و رفتار چسبنده هزینه های فروش، عمومی و اداری در بورس اوراق بهادار تهران (مورد مطالعه مدل پایه، مدل اندرسون و مدل چن) نقی فاضلی استادیار حسابداری، دانشکده حسابداری ومدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران )نویسنده مسئول( fazeli.
پیشینه پژوهش نمازی و دوانی پور (1389)، رفتار چسبندگی هزینه ها در بورس اوراق بهادار تهران را به طور تجربی بررسی کردند نتایج این پژوهش نشان داد، هزینه های اداری، عمومی و فروش چسبندگی دارند و شدت چسبندگی هزینه ها در دوره هایی که قبل از آن کاهش درآمد رخ داده کمتر و برای شرکت هایی که نسبت جمع داراییها آنها به فروش بزرگتر است، بیشتر است.
با توجه به نمودار بالا، دو دلیل برای هزینه های تعدیلی و انتظارات مدیریتی وجود دارد; زمانی که شرکت با سرمایه سازمانی بالا مواجه است، انتظار می رود هزینه فروش، عمومی و اداری نمایانگر چسبندگی هزینه باشد.
در این شرکت ها، هزینه فروش، عمومی و اداری دوره قبل برای افزایش توسعه سرمایه سازمانی، به عنوان انباشته سرمایه سازمانی دوره قبل و در نتیجه، هزینه های تعدیل دوره جاری است.
در شرکت های با سرمایه سازمانی بالا، این فرض قابل قبول است که مدیران افق فکری بلند مدت دارند و در نتیجه، آنها تصمیم به حفظ سطح هزینه فروش، عمومی و اداری در برابر کاهش فروش دارند.
در این پژوهش شواهد تجربی نشان می دهد که، در مورد شرکت های با سرمایه سازمانی بالا (پایین)، هزینه فروش، عمومی و اداری نشان دهنده رفتار چسبندگی (ضد چسبندگی) هزینه است.
Management Accounting Research, 537; No. of Pages 29 * Anderson, M.