چکیده:
طی چند دهه اخیر جمعیت جوان ایران، از چند جهت با افزایش کمی و گسترش کیفی همراه بوده است. به این معنی که علاوه بر افزایش عددی جمعیت در این مقطع سنی، به خاطر بهبود بهداشت و افزایش طول دوره زندگی دوره ی جوانی نیز که مرحله ای از آن است گسترش یافته است. این افزایش کمی (طولی و عرضی) جوانی، بر پیچیدگی مسائلی چون بیکاری و آسیب های دوره جوانی دامن زده است. از سوی دیگر، با گسترش رسانههای جمعی و فرایند جهانی شدن، فرهنگ های ملی و محلی تحت تاثیر این دو جریان قوی قرار گرفته و به دنبال آن درونه زندگی نسل جوان نیز به شدت از آن ها تاثیر پذیرفته است. هدف این مقاله بررسی گذرایی از نیازها و انتظارات جوانان در جامعه ما در دوران کنونی است. در این بررسی پس از تعریف جوانی به منزله «مفهومی فرایندی» و با مروری بر برخی رویکردهای نظری، می کوشیم تا نیازها و انتظارات گروه های سنی جوان را در حوزه های زیستی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تقسیم بندی نموده تا زمینه برای بررسی دقیق تر موضوع فراهم گردد. در ادامه بحث، به دو نکته اشاره شده است: یکی این که با گسترش دامنه و تنوع نیازها و انتظارات جوانی، در مقابل آن برخورد خانواده ها و جامعه با این نیازها چگونه بوده است؛ و دوم این که برآوردن این نیازها، از میزان آگاهی جوانان (در سطح خرد) و گسترش خوی مصرف گرایی (در سطح کلان) تاثیر می پذیرد. به دنبال این وضعیت پیچیده به طور مختصر به بحران هویت در دوران جوانی و آسیب پذیری آنها خواهیم پرداخت.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر، چنان که در بحث مفهوم فرایندی جوانی گفته شد، این تفاوت فقط مربـوط بـه اختلاف مرحله ی زندگی این دو نسل نیست ؛ بلکه شرایط زندگی دوره ی جوانی نسل قبـل با جوانان امروز تحول و دگرگونی عمده پیدا کرده و دامنه و محتوا و انواع نیازهـا در ایـن دو نسل به گونه ای چشمگیر تغییر یافته است .
اشاره می شود که ممکن است به دلیل نهادی شدن نگرش جنسـیتی و مرد سالاری، نیاز به شغل در جنس مذکر – پسران و مردان جوان – جدیتر و حساس تـر تلقی شود؛ در حالی که در واقع و به ویژه با افزایش آگاهی زنان و رشد بیش تر شاخص هـای توسعه ی انسانی ، نیاز به شغل در میان زنان و دختران جوان نیز مانند مردان، اهمیت خود را می یابد (ریاحی ، ١٣٨٦) اما به نظر می رسد مهم تر از برشمردن یکایـک نیازهـا و انتظـارات جـوانی و تحلیـل و تشریح آنها، توجه به برخی عوامل که زمینه ساز نیازها هستند و در چگونگی تحقـق آنهـا مؤثرند، نیز در این بحث نباید نادیده گرفتـه شـوند.
بحث درباره جهان بینی فردگرایی و توسعه ی روایـت خـاص آن در دو دهـه ی پایـانی سده ی بیستم و امروز، موضوعی گسترده و چالش برانگیز شده است ، ولی بـدیهی اسـت کـه در مقاله ی حاضر نمی توان به طور بسندهای به آن پرداخت ، بلکـه هـدف خـاص ایـن مقالـه بررسی تأثیر این جریان بر وضعیت جوانان و حوزه ی نیازها و انتظارات آنها اسـت .
R. (2005) «The Explanation of Students' Socio-cultural Participation in Medical Science University of Tehran», Iranian Journal of Sociology, vol.