چکیده:
سابقه و اهداف: نهجالبلاغه پس از قرآنكريم، يكي از كتابهاي بسيار مهم براي هدايت و انسانسازي؛ و سرشار از توصيههاي مربوط به سلامت است. هدف اين پژوهش، تعيين ميزان بهرهگيري از اين كتاب ارزشمند در توليدهاي علمي علوم پزشكي است.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر بهصورت مقطعي، روي بخشي از بروندادهاي علوم پزشكي (پاياننامههاي پزشكي و دندانپزشكي، مجلهها و مقالههاي علوم پزشكي) و همچنين يك دورهي 16 ساله از سلسله همايشهاي بهداشت محيط، انجام شده است. دادهها بهروش تحليل استنادي و بهكمك چكليست محققساخته جمعآوري؛ و براي پردازش دادهها از شاخصهاي آماري توصيفي و استنباطي استفاده شده است. اين پژوهش تمام موارد اخلاقي مرتبط را رعايت نموده است.
يافته ها: بررسي 20776 منبع استفادهشده در 511 پاياننامه، نشان داده كه در هيچ موردي، از نهجالبلاغه استفاده نشده است. همچنين يافتههاي حاصل از استخراج 19069 منبعِ استفاده شده در 876 مقالهي منتشرشده طي 22 سال، در مجلهي فارسي دانشگاه علوم پزشكي بابل، گوياي اين است كه فقط در دو مقاله از اين كتاب استفاده شده است. بررسي 2928 خلاصهي مقالهي عرضه شده در دورهي 16 سالهي همايش بهداشت محيط، نيز نشان داده كه فقط يك خلاصهي مقاله با موضوعي مرتبط با نهجالبلاغه منتشر شده است.
نتيجه گيري: با وجود نقش اثرگذار توصيههاي مذهبي بر سلامت، بهويژه آنچه در كتاب نهجالبلاغه بر آن تاكيد يا به آن اشاره شده، سهم بهرهگيري از اين كتاب ارزشمند در مقالههاي علوم پزشكي بسيار اندك است
خلاصه ماشینی:
A comparative study of the concept of spiritual intelligence in terms of psychology and Islam, Babol University of Medical Sciences.
(Full Text in Arabic) The Comparison of the Spiritual Intelligence and Self-Concept of Blinds and Sighted High School Girl Students in Tehran Sayeh Semnanian1, Anahita Khodabakhshi Koolaee*2 1- Department of Counseling, Branch of Science and Research of Tehran, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
The purpose of this study is to compare the spiritual intelligence and self-concept of blinds and sighted high school girls in Tehran.
The Statistical population of this research includes all the blind and sighted high school girl students in the Academic year of 1394-95 in Tehran.
Studies indicate that spiritual intelligence (5) and self-concept (6) are two issues influencing the well-being of students with visual impairment.
Visual impairment causes personal and interpersonal limitations (13); therefore, the objective of the present study was to compare the spiritual intelligence, self-concept of blind and sighted female students at the second grade of high school in Tehran.
In addition, there is not a significant difference in the self-concept scores of blind and sighted students based on the results of variance analysis.
Conclusion: The objective of this study was to compare the spiritual intelligence and self concept of blind and sighted female students at the second grade of high school.
The Comparison of the Spiritual Intelligence and Self-Concept of Blinds and Sighted High School Girl Students in Tehran J Res Relig Health.
The Comparison of the Spiritual Intelligence and Self-Concept of Blinds and Sighted High School Girl Students in Tehran J Res Relig Health.