چکیده:
اين پژوهش در تلاش است تا به شناسايي عوامل بازدارندهي توسعهي ICT در مناطق روستايي گيلان بپردازد. رويكرد كلي تحقيق حاضر كيفي است كه به منظور تحليل دادههاي كيفي از روش نظريه بنيادي بهرهگرفته شده است كه در آن تعداد 19 نفر از صاحبنظران حوزه ICT از طريق روش نمونهگيري نظري انتخاب شدند. دادههاي پژوهش به روش مصاحبه نيمه ساختاريافته جمعآوري شده است و براي تحليل دادهها با استفاده از نرمافزار MAXQDA10كدگذاري باز انجام شد و مجموعهاي از مفاهيم و مقولهها استخراج گرديد.سپس در مرحله كدگذاري محوري، پيوند ميان مقولهها با عناوين پديده، شرايط علي، شرايط زمينهاي و مداخلهگر، راهبردهاي كنش/ برهمكنش و پيامدها، در قالب پارادايم كدگذاري تعيين شد. در ادامه با كدگذاري انتخابي يكايك اجزاي پارادايم كدگذاري تشريح و سير داستان ترسيم شد كه براساس آن مهمترين عوامل بازدارندهي آن زيرساخت نامناسب، كمبود امكانات و اعتبارات دولتي، عدم آگاهي لازم از ICT، مهاجرت طبقه تحصيلكرده روستا به شهر و عدم وجود احساس نياز در روستاييان است.
خلاصه ماشینی:
"برنامه یک لپ تاپ برای هر کودک و معلم دستیابی به تساوی بیشتر در دسترسی به اطلاعات و تلاش برای کاهش شکاف دیجیتالی برای دانش آموزان آسیب پذیر، دستیابی به کیفیت بالاتر نظام های آموزشی از طریق ارائه ی منابع جدید(دیجیتال ) برای تدریس ، آموزش و دسترسی به شبکه های اطلاعاتی و افراد بوده است (Zambrano &Quintana ،٢٠١٣ :٦٣٦-٦٢٩ ) 1JapanInternational Cooperation Agency جدول ٢- کدهای باز و فراوانی نظرات در ارتباط با هر کد ردیف کدهای باز فراوانی نظرات ردیف کدهای باز فراوانی نظرات ١ زیرساخت ١٩ ١٦ بازارهای مجازی ٩ ضریب نفوذ تلفن همراه و ٢ سطح سواد ١٦ ١٧ 4 اینترنت ٣ سطح آگاهی ١٩ ١٨ مکان یابی دفاتر ٣ ٤ فرهنگ روستاییان ١٨ ١٩ علاقه و اعتماد ٨ ٥ نقش دفاتر ICT ١٤ ٢٠ نقش جوانان ٥ ٦ همجواری شهر و روستا ٩ ٢١ اعتبارات و امکانات دولتی ١١ ٧ تاثیر اقتصادی ٢١ ٢٢ مشارکت مردم ٩ کارکرد ارگان ها و نهادهای ٨ احساس نیاز به فناوری ٥ ٢٣ 8 دولتی مهــاجرت روســتاییان بــه 9 ١٤ ٢٤ تبلیغات و اطلاع رسانی ٦ شهر آموزش روستاییان و متولیان ١٠ آموزش از راه دور ٥ ٢٥ 13 دفاتر ICTو گسترش خدمات 4 26 4 11 توریست پذیری الکترونیک ١٢ خصوصیسازی ١٠ ٢٧ سرمایه گذاری ٨ ١٣ گریز از روستا ٤ ٢٨ جمعیت روستایی ٨ ١٤ مدرن سازی روستا ٤ ٢٩ هزینه ایجاد دفاتر ٦ ١٥ مشورت با روستاییان ١ ٣٠ عدم توسعه ICT ١٤ جدول ٣) مدل پارادایم تحقیق (بازدارنده ICT) پدیده : عدم توسعه ICT عوامل زمینه ای و شرایط راهبردهای شرایط علی پیامدها مداخله گر کنش / برهم کنش عدم آگاهی لازم و گرایش افزایش دسترسی ایجاد زیرساخت مناسب ضعیف به سوادآموزی روستاییان به فناوری خصوصیسازی فقدان زیرساخت مناسب عدم حفظ بافت اطلاعات کمبود امکانات دولتی و سنتی(مدرن سازی) ایجاد شغل برای طبقات بالارفتن سطح سرمایه - وابستگی به اعتبارات مهاجرت طبقه تحصیلکرده تحصیلکرده گذاری در روستاها حفظ بافت سنتی روستا دولتی روستا به شهر کاهش مهاجرت طبقات ایجاد اعتماد در روستاییان مکان یابی نادرست و درآمد عدم وجود احساس نیاز در تحصیلکرده روستایی پایین برخی دفاتر روستاییان ایجاد بازار مجازی افزایش توریست - پایین بودن ضریب نفوذ آموزش و آگاه سازی پذیری روستاییان اینترنت عدم اعتماد روستاییان به افزایش سطح دانش و اقتصاد ضعیف روستاییان دفاتر ICT سرمایه گذاری آگاهی روستاییان مشکلات قانونی ارگان های مکان یابی درست دفاتر جلوگیری از هدررفت دولت ICT سرمایه دولتی"