چکیده:
مهارت هاي زندگي توانايي هايي براي رفتار انطباقي و مثبت هستندكه افراد را براي برخورد موثر با خواسته ها و چالش هاي زندگي روزمره قادر مي سازد. مهارت هاي زندگي در لابه لاي تعاليم الهي به ويژه در قرآن كريم و احاديث معصومين(ع) بيان شده است. پس از مطالعه متن نهج البلاغه به روش كتابخانه اي، متون موردنظر جمع آوري، انتخاب و مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. يافته ها بيانگر الگوي مهارت هاي زندگي در چارچوب بيانات امام علي(ع) و نهج البلاغه بود، اين يافته ها شامل حقايق و راهبردهاي بسيار زيبايي در مورد مهارت هاي زندگي، شاخص هاي ارتباط مطلوب با مردم، نحوه مديريت خشم، ترس، راهبردهاي كاهش حزن و اندوه، شناخت خود، همدلي و همياري با مردم، خلاقيت، انتقادپذيري، تصميم گيري و حل مساله بود كه حضرت امير(ع) با فصاحت و بلاغت تمام به اين مسائل پرداخته اند. مهارت هاي زندگي در آموزه هاي اسلامي ريشه دارد و دستورات ديني بيشتر از اين و به صورت كامل به مهارت هاي زندگي پرداخته است. مطالعات كاربردي نهج البلاغه و روانشناسي تلاشيبراي واكاري و استنباط مهارت هاي زندگي از ديد تعاليم الهي و امام علي(ع) است كه البته همت بيشتر عالمان دين و دانشمندان ديگر علوم اسلامي را مي طلبد. اين الگو بسياري از الگوهاي امروزه روان شناسي را براي زندگي پوشش مي دهد. در نتيجه مي توان از اين الگوهاي مهارت زندگي براي تبيين مسائل و مشكلات زندگي استفاده كرد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها بیانگر الگوی مهارت های زندگی در چارچوب بیانات امام علی(ع ) و نهج البلاغه بود، این یافته ها شامل حقایق و راهبردهای بسیار زیبایی در مورد مهارت های زندگی، شاخص های ارتباط مطلوب با مردم ، نحوه مدیریت خشم ، ترس ، راهبردهای کاهش حزن و اندوه ، شناخت خود، همدلی و همیاری با مردم ، خلاقیت ، انتقادپذیری، تصمیم گیری و حل مسأله بود که حضرت امیر(ع ) با فصاحت و بلاغت تمام به این مسائل پرداخته اند.
مطالعات کاربردی نهج البلاغه و روان شناسی تلاشی برای واکاوی و استنباط مهارت های زندگی از دید تعالیم الهی و امام علی(ع ) است که البته همت بیشتر عالمان دین و دانشمندان دیگر علوم اسلامی را میطلبد.
World Health Organization(WHO) به عنوان مهارت های اصلی زندگی، شامل مهارت تصمیم گیری ١، مهارت حل مسأله ٢، مهارت تفکر خلاق ، 3 مهارت تفکر نقاد٤، توانایی برقراری ارتباط مؤثر٥، مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی ٦، خودآگاهی ٧، مهارت همدلی کردن ٨، مهارت مقابله با هیجان ها٩ و مهارت مقابله با فشار روانی ١٠ معرفی نموده است (فتی و همکاران ، ١٣٨٥؛ به نقل از خلعتبری و عزیززاده حقیقی، ١٣٩٠: ٣٠).
نهج البلاغه نیز سرچشمه و آبشخور فصاحت و بلاغت است که به عنوان یک اثر علمی و ادبی بسیار مهم شناخته شده است ، کتابی که امام علی(ع ) در آنگاه با عاطفه و هیجانی برخاسته از عمق وجود، مردمان را خطاب قرار داده و در بسیاری مواقع اندرزها و حکمت های خود را با تکیه بر احساسات درونی خویش بیان فرموده اند.