چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ رهبری اصیل و سرمایۀ روانشناختی بین کارکنان آموزش و پروش استان زنجان با توجه به تأثیر متغیرهای میانجی اعتماد و نقضِ قرارداد روانشناختی اجرا شد.پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نحوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی بوده و بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شده است. جامعۀ آماری پژوهش حاضر 198 نفر از کارکنان آموزش و پرورش استان زنجان بودند که 139 نفر بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شدند و تحلیل آنها بهکمک نرمافزار LISREL18 انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل بر اعتماد با شدت 370/0 و اعتماد بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 440/0 تأثیر مثبت و معناداری میگذارد. همچنین رهبری اصیل بر نقضِ قرارداد روانشناختی با شدت 350/0-، اعتماد بر نقضِ قرارداد روانشناختی با شدت 420/0-، نقضِ قرارداد روانشناختی بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 330/0- و رهبری اصیل بر سرمایۀ روانشناختی با شدت 06/0- تأثیر منفی دارد.
خلاصه ماشینی:
رهبری اصیل و سرمایة روان شناختی : تأثیر متغیر میانجی اعتماد و نقض قرارداد روان شناختی مرتضی اکبری ١، بهروز پورولی ٢، مژگان دیانتی ٣ ٤، نیلوفر رضایی ٥ ، معصومه محمدی این پژوهش با هدف بررسی رابطة رهبری اصیل و سرمایة روان شناختی بین کارکنـان آموزش و پروش استان زنجان با توجه بـه تـأثیر متغیرهـای میـانجی اعتمـاد و نقـض قـرارداد روان شناختی اجرا شد.
Trust این مطالعه در آموزش و پرورش استان زنجان انجام شد؛ چراکه آموزش و پرورش به عنوان نهادی که وظیفة پرورش نسل آینده ، تولید علم و فرهنگ سازی کشور را برعهده دارد، از اهمیت شایانی برخوردار است و باید عواملی که موجب افزایش مثبت گرایی و ظهور رهبران اصیلی می شوند که بر اعتماد بین کارکنان آموزش و پرورش استان زنجان می افزایند و از نقض قرارداد روان شناختی آنها می کاهند، به دقت مطالعه شود تا آموزش و پرورش بتواند با سرمایه گذاری بر این عوامل ، عملکرد خود را بهبود بخشد و از این طریق در توسعة کشور نیز مفید واقع شود.
از این رو، تحقیق حاضر به بررسی رابطة رهبری اصیل و سرمایة روان شناختی با توجه به تأثیر متغیر میانجی اعتماد و نقض قرارداد روان شناختی بین کارکنان آموزش و پرورش استان زنجان می پردازد.
Authentic Leadership and Positive Psychological Capital: The Mediating Role of Trust at the Group Level of Analysis.
Journal of Leadership & Organizational Studies, 15 (3), 227-240.
Effects of trust and psychological contract violation on authentic leadership and organizational deviance.