چکیده:
هدف از اين پژوهش، بررسي تاثير استفاده از برنامه هاي محيط زيستي راديو بر ارتقاي آگاهي، نگرش و رفتارهاي محيط زيستي دانشجويان به عنوان سه بعد اصلي سواد محيط زيستي است. روش اين پژوهش از نظر هدف كاربردي و از نظر نحوه گرد آوري داده ها، نيمه آزمايشي از نوع پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل مي باشد. نمونه مورد مطالعه شامل 40 نفر از دانشجويان دانشگاه پيام نور استان مركزي است كه به روش نمونه در دسترس انتخاب و به طور تصادفي در قالب دو گروه كنترل و آزمون گروه بندي شدند. مداخله صورت گرفته در اين پژوهش شامل معرفي و درخواست از دانشجويان براي پيگيري و گوش دادن به برنامه هاي محيط زيستي ثابت راديوي جمهوري اسلامي ايران شامل برنامه سياره آبي راديو ايران و بخش هاي مربوط به محيط زيست برنامه افق روشن راديو سلامت در يك دوره زماني سه ماهه بود . بعد از 3 ماه به منظور سنجش تاثير برنامه هاي راديويي مذكور، از دانشجويان پس آزمون گرفته شد. ابزار گردآوري اطلاعات شامل پرسشنامه اي بود كه روايي محتوايي آن به صورت كمي و كيفي با نظرخواهي از 25 نفر از اساتيد و اعضاي هيات علمي رشته هاي مرتبط و پايايي آن نيز با روش آلفاي كرونباخ مورد تاييد قرار گرفت. تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و استنباطي صورت گرفت. بر اساس نتايج آزمون هاي آماري، برنامه هاي راديويي سياره آبي و افق روشن داراي تاثير مثبت و معني دار بر هر سه بعد سواد محيط زيستي دانشجويان به خصوص آگاهي محيط زيستي آنها با اندازه اثر بالاتر، بوده اند .
The aim of this study is to evaluate the effect of
environmental radio programs on the promotion
of knowledge, attitude and environmental
behavior of students as the three main dimensions
of environmental education. The research method
is practical, and the data collection tool is quasiexperimental
with pre-test and post-test and
control group. The study population consisted of
40 students of Payam Noor University of Markazi
Province that have been selected by convenience
sampling method and have been randomly
classified into two study and control groups. The
method of this research included the introduction
of students and asking them to follow and listen to
the radio constant environmental programs of
Islamic Republic of Iran included the Blue Planet
radio program of Iran radio and also the
environmental parts of the bright horizon radio
program of Salamat radio in a three month period.
After 3 months in order to assess the effect of the
mentioned radio programs, a post-test was taken
from students. The data collection tool included a
questionnaire that its content validity has been
quantitatively and qualitatively confirmed by
taking a survey from 25 professors and faculty
members of the related fields. Also, its reliability
has been confirmed by Cronbach's alpha method.
The data analysis has been done by using of
descriptive and inferential statistics. According to
the statistical analysis results, the Blue Planet and
Bright horizon radio programs had a significant
positive effect on the three dimensions of students
environmental Literacy; especially they had
higher effect on their environmental knowledge.