چکیده:
اخيراً باب جديدي در مطالعات هيجان ها، تحت عنوان هيجان هاي خود آگاه، مطرح شده است؛ اما تحقيقات كمي درباره معنا،رشد و مكانيزم هاي اثرگذاري آن ها، انجام شده است. بر همين اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش سبك هاي اسنادي در هيجان هاي خودآگاه شرم و گناه كودكان انجام شد. نمونه پژوهش شامل 565 نفر از دانش آموزان پايه هاي چهارم، پنجم و ششم شهر گله دار بودند؛ كه بر اساس نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و دو پرسش نامه، آزمون هيجان خودآگاه براي كودكان (TOSCA-C) و نسخه تجديد نظر شده پرسش نامه ي سبك اسناد كودكان (CASQ–R) را تكميل نمودند. اعتبار و پايايي اين ابزارها مورد بررسي قرار گرفت كه در حد مطلوب ارزيابي گرديد. نتايج نشان داد كه از ابعاد سبك اسنادي منفي به ترتيب سه بعد پايدار منفي، دروني منفيو كلي منفي به صورت مستقيم و از ابعاد سبك اسنادي مثبت، بعد پايدار مثبت به صورت معكوس، شرم را پيش بيني مي نمايند. به علاوه، از ابعاد سبك اسنادي منفي به ترتيب دو بعد پايدار منفي و كلي منفي به صورت معكوس و از ابعاد سبك اسنادي مثبت، بعد پايدار مثبت به صورت مستقيم، هيجان گناه را پيش بيني نمود. لذا الگوي اسناددهي متفاوتي در هيجان شرم و گناه كودكان مشاهده گرديد. يافته هاي پژوهش در راستاي اهميت نحوه اسناد دهي دانش آموزان در تجربه هيجان هاي خودآگاه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آن چه بيان شد؛ بررسي نقش سبک اسنادي در هيجان هاي خودآگاه شرم و گناه در دانش آموزان ابتدايي ، تصوير روشن تري از فرآيندهاي زمينه ساز اين دو هيجان فراهم مي آورد اما تاکنون در پژوهش هاي تجربي مورد بررسي قرار نگرفته است .
با توجه به مطالب ذکر شده و با محور قرار دادن مدل لوئيس (١٩٩٢) در زمينه ي هيجان هاي خودارزيابانه ، فرضياتي که پژوهش حاضر در پي بررسي آن مي باشد، عبارتند از: ١- هيجان خودآگاه شرم با ابعاد پايدار، کلي و دروني از سبک اسنادي منفي قابل تبيين است .
جدول ٧- نتايج تحليل رگرسيون هيجان خودآگاه شرم بر اساس ابعاد سه گانه ي سبک اسنادي مثبت (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول ٧ مشاهده مي شود، نتايج تحليل رگرسيون ابعاد سه گانه سبک اسنادي مثبت بر هيجان شرم گوياي اين است که تنها متغير پايدار مثبت (٠٠٠٤>P، ١٢/-٠=) به صورت منفي مي تواند شرم دانش آموزان را پيش بيني نمايد.
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي نقش سبک اسنادي در هيجان هاي خودآگاه شرم و گناه در دانش آموزان ابتدايي مي باشد.
نتايج تحليل نشان دهنده ي اين است که هر يک از هيجان هاي خودآگاه شرم و احساس گناه در دانش آموزان ، به وسيله ي الگوي اسناددهي متفاوتي پيش بيني مي شوند که در ادامه به تبيين آن پرداخته شده است .