چکیده:
جمهوری اسلامی همواره با تحریم ها روبرو بوده و سیاست و روابط خارجی آن ، به خصوص با ایالات متحده و اتحادیه اروپـایی، تحـت تـاثیر تحـریم هـا قرارداشته است . توافق بـین المللـی برجـام (١٣٩٤)، پـس از تحـریم هـای متوالی، موافقان و مخالفان را به گمانه زنیهای بسیار درباره بازتـاب برجـام در سیاست خارجی دو کشور برانگیخته است . به باور موافقان برجـام ، ایـن توافق به معنای خاتمه سیاست های تحریم ایالات متحده علیـه جمهـوری اسلامی است . درحالیکـه از نظـر ایـن مقالـه بـه واسـطه شـرایط پیچیـده خاورمیانه ، گسترش تروریسم و وضعیت گذار ژئوپلیتیـک منطقـه ، تحقـق چنین شرایطی بعید به نظر میرسد. سـئوال اصـلی ایـن اسـت کـه تـاثیر برجام بر سیاست خارجی ایالات متحده ، به ویژه سیاسـت تحـریم در برابـر جمهوری اسلامی ایران در پسابرجام چه خواهد بود؟ بنا به فرضـیه مقالـه ، تحریم های مالی، اقتصادی، دفاعی و نظامی به عنوان یک راه حـل آزمـایش شده در مهار قدرت اقتصادی و نظامی ج .ا. ایران ، در سند راهبردی ایـالات متحده امریکا نهادینه شده است و نمیتوان آن را به آسانی نادیـده گرفـت . نظریه تحـریم ، منـافع ایـالات متحـده و متحـدان منطقـه ای آن کشـور را همچون رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، تامین کـرده اسـت و ایـن گروه ، آزادسـازی انـرژی مـالی و اوج گیـری قـدرت جمهـوری اسـلامی در پسابرجام را مخالف منافع خود و در جهت پیروزی کامل محور مقاومـت و تسهیل زمینه های تسلط جمهـوری اسـلامی در منطقـه مـی بیننـد. بنـابر ذهنیـت نخبگـان سیاسـی ایـالات متحـده ، گفتمـان هـای مخـالف توافـق هسته ای و موفقیت سیاست تحـریم ج .ا. ایـران در تـامین منـافع ایـالات متحده ، استمرار تحریم و تصویب تحـریم هـای جدیـد از سـوی نخبگـان سیاسی ایالات متحده بسیار محتمل خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"کتزمن ، متخصص امور خاورمیانه ١ ضمن بررسی سیاسـت خـارجی و روابـط ایران با کشورهای همسایه از خلیج فارس تا آسیای جنوب شرقی، دلایـل مخالفـان برجام را این گونه برمیشمارد: ١- آزاد شدن منابع مـالی ایـران و دسترسـی دولـت جمهوری اسلامی به منابع لازم برای دستیابی به فن آوریهـای گسـترش راکـت و موشک بالستیک و امکان گسترش جنگ هـای نیـابتی در منطقـه ؛ ٢- رفـع تحـریم سلاح ، افزایش قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی بـه ویـژه در تنگـه هرمـز و توانمندسازی بیشتر نیروی نظامی و قدرت منطقـه ای ایـن کشـور؛ ٣- بهـره منـدی دولت جمهوری اسلامی از منابع مالی برای حمایت از مخالفان دولت هـای منطقـه نظیر مخالفان بحرینی و ٤- برقراری پیوند تجـاری جمهـوری اسـلامی بـا اقتصـاد بین الملل و گسترش روابط تجاری با کشورهای افریقـایی و امریکـای لاتـین نظیـر ونزوئلا که تاکنون به دلیل تحریم ها معلق مانده بود (٣٥-٣٤ :٢٠١٦ ,Katzman) بنا به مقاله ایران پس از توافق هسته ای، این توافق نگرانیهای ایالات متحـده ، اسرائیل و عربستان سعودی را نسبت به تهدید هسته ای جمهوری اسـلامی کـاهش نداده است ؛ زیرا برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، اگرچه به کنـدی، رونـد توسـعه 1.
International Financial Reporting Standards (IFRS) تجارت جهانی ١؛ ٣) ضرورت ایجاد ثبات اقتصادی و حفـظ ثبـات سیاسـی، بـرای کاهش ریسک کشور و پاسخ گویی به نیازهای اقتصادی و معیشتی مردم ؛ ٤) تهدید گسترش حضور و نقش گروه های تکفیری و تروریستی به ویژه داعـش در منطقـه ؛ ٥) اختلافات سرزمینی و چالش های موجـود بـا کشـورهای عربـی خلـیج فـارس ، موضع گیری اجماع گونه دولت های عرب ، به ویژه عربستان سعودی و لابی قـوی آن در نهادهای مهم منطقه ای، نظیر کنفرانس کشـورهای اسـلامی و اتحادیـه عـرب ، و همراهی این دولت ها با سیاست های ایران هراسی امریکا در مجامع بـین المللـی؛ ٦) وجود دولت های بیثبات و جنگ هـای داخلـی در مرزهـای کشـورهای همسـایه ؛ عراق ، سوریه ، یمن ؛ ٧) لابی اسرائیل علیـه جمهـوری اسـلامی ایـران ؛ و ٨) حفـظ روابط سیاسی و تجاری با دیگر کشورهای مدعی قدرت منطقـه ای نظیـر ترکیـه و مصر."