چکیده:
فصل اول و دوم سفر پيدايش، يكي از چالش انگيزترين متون براي مفسران فمينيستي است. اليزابت كيدي استنتن، به عنوان نماينده مكتب تفسيري فمينيستي ليبرال و گيلبرت بايلزيكيان، به عنوان نماينده مكتب تفسيري فمينيستي انجيلي، به تفسير اين متن پرداخته اند. اين مقاله به بررسي و مقايسه نقاط اشتراك و اختلاف اين دو جريان، در تفسير متن پيدايش مي پردازد. هر دو مفسر سعي مي كنند تا تعهد خود را به مسيحيت، در كنار اعتقاد به اصول فمينيستي حفظ نمايند. استنتن، با تقسيم داستان آفرينش به دو داستان و اثبات برابري در آفرينش از داستان اول و رد داستان دوم، به عنوان كلام خداوند، تعهد كمتري به متن دارد. در مقابل، بايلزيكيان به عنوان نماينده جريان انجيلي، با التزام به وحياني بودن تمام كتاب مقدس، سعي در ارائه تفسيري مبتني بر برابري زن و مرد و استفاده از تجربه زنان، مطابق با اصول فمينيستي دارد.
The first and second chapters of Genesis are among the most challenging texts for feminist commentators. Elizabeth Cady Stanton، the representative of the liberal school of feminist interpretation and Gilbert Bilezikian، the representative of the evangelical school of feminist interpretation have interpreted these two chapters. The present paper investigates the similarities and differences between the two commentators' interpretation of the text of Genesis. Both of them try to affirm their commitment to Christianity and feminism. Stanton who divides the story of creation into two parts، proves the idea of equality in creation as shown in the first part and rejects the second part about God's words، is less committed to the text. Bilezikian، the representative of the evangelical school، who believes that the entire Bible has been revealed، tries to interpret the Bible on the basis of equality between the sexes and use of women's experiences and in accordance with the principles of feminism.
خلاصه ماشینی:
"از متون دشواری که مورد توجه الهیدانان فمینیست قرار گرفته، فصل اول و دوم سفر پیدایش میباشد که در آن، داستان آفرینش حوا بهعنوان اولین آفریده زن، مطرح شده است.
Table of Contents The Two Conceptsof "Maya" in Vedanta’s School and "Command" in Ismaili Theology of Zaehner’s View a Comparative and Critical Study / Fahimeh Zamen Siyah Astalakh / Nori Sadat Shahangiyan 7 A Comparative Study of the Infallibility and Authority of the Holy Texts of Ibrahimic Religions / Javad Baghbani Arani 23 The Theoretical and Practical Structure of Christian mysticism in Augustine’s Thoughts / Ali Reza Kermani 35 An Analysis of Luther's Anthropological Paradigm and Its Inconsistency with the Church's Conventional Paradigm / Mahdi Ghasemi / Qorban Elmi 53 Faith and Rationality; a Comparative Study of the Views of Thomas Aquinas and Martin Luther / Mohammad Reza Asadi / Mohammad Ja’fari 63 Criticism of "Solomon's Ecclesiastes" Based on the Relationship between Theosophy and Beauty(Jamal) / Abdul Ali Shokr/ Sa'di Moayyedi 87 A Critique of the Feminist Interpretation of Christian Theology / Seyyed Ali Hassani 101 The Story of Creation; a Comparative Study of Elizabeth Cady Stanton and Gilbert Bilezikian’s Commentaries / Rooh Allah Mahdavi Haji / Mahdi Lakzaei 125 In the Name of Allah Proprietor: Imam Khomeini Educational and Research Institute Manager: Sayyid Akbar Husseini Editior in Chief: Mohammad Ali Shomali Coordinator&Page Setup: Mohammad Ilaghi Hoseini Editorial Board: ( Sosan Alerasoul: Associate professor، of Karaj Islamic Azad University ( Aliarshad Riyahi: Associate professor، Esfahan University ( Ahmadhusein Sharifi: Associate professor، IKI."