چکیده:
امروزه پيامدهاي زيست محيطي و جوابگو نبودن منابع كره زمين به ذغدغه اصلي بشر تبديل شده است. تمام سازمانها از جمله شركتهاي خودروسازي موظفند تا لجستيك معكوس را در فرايندهاي خود وارد نمايند، چرا كه موظف به پذيرش مسئوليت محصولات برگشتي و دفع مناسب ضايعات مي باشند. در اين تحقيق براي دستيابي به ميزان آمادگي گروه صنعتي ايران خودرو در پياده سازي لجستيك معكوس نخست 21 شاخص و 52 زير شاخص موثر بر پياده سازي لجستيك معكوس از ادبيات تحقيق استخراج و اين شاخص ها به چهار گروه عوامل اطلاعاتي، استراتژيكي، تاكتيكي و عملياتي تقسيم بندي گرديدند. پس از تهيه مدل، بر اساس پرسشنامه اول و دريافت نظرات خبرگان ، ميانگين اولويت وزني (رتبه) عامل هاي سنجش محاسبه و نرمال سازي گرديد. با تعريف 4 عامل تعيين شده به عنوان ورودي، براي هر عامل 3 متغير زباني كم، متوسط و زياد تعريف و 81 قاعده اگر-آنگاه فازي به عنوان پايگاه دانش وارد نرم افزار MATLAB گرديد. سپس با استفاده از اطلاعات اخذ شده از پرسشنامه دوم ميزان متغيرهاي 4گانه محاسبه گرديد كه با توجه به تابع عضويت تعريف شده در نرم افزار براي متغيرهاي ورودي، ميزان آمادگي گروه صنعتي ايران خودرو به مجموعه فازي «متوسط» تعلق گرفت. بر همين اساس پيشنهادهايي براي پياده سازي بهتر لجستيك معكوس در گروه صنعتي ارائه گرديد.
خلاصه ماشینی:
٤- چارچوب و فرايند اجراي پژوهش با مطالعه ادبيات در ارتباط با پياده سازي لجستيک معکوس و عوامل موثر در آن ، ٢١ شاخص (شاخص ها خود داراي ٥٢ زير شاخص بودند) که جهت پياده سازي موفق لجستيک معکوس ضروري مي باشند ، شناسايي شدند که عبارتند از :١- وجود تکنولوژي و سيستم هاي اطلاعاتي مناسب ٢– شفافيت کيفيت و ارزش محصول ٣– سياست گذاري شفاف ٤– قابليت قراردادن محصولات برگشتي در بازار ٥– احياي ارزش ٦– جمع آوري کارآمد ضايعات و محصولات برگشتي ٧– ديد تفضيلي و جزء نگر به اجزاي لجستيک معکوس ٨– تمرکز استراتژيک بر اجتناب از برگشت محصول ٩– وجود آگاهي از لجستيک معکوس ١٠– منابع مالي مناسب ١١– مشارکت استراتژيک با شرکاي زنجيره تامين ١٢– حمايت مديريت ارشد ١٣– سياست هاي سازمان ١٤– پشتيباني مديران مياني ١٥–تلفيق لجستيک معکوس و لجستيک رو به جلو١٦- مشوق ها در سطح زنجيره تامين ١٧–مديريت موجودي ١٨– زنجيره تامين قابل اطمينان و جريان سريع اطلاعات ١٩– تصميم سازي مالي ٢٠–استاندارد سازي قطعات محصولات ٢١–مديريت حجم زياد فعاليت هاي دستي[١و٤و٦] در اين تحقيق اين عوامل بر اساس نظر خبرگان در چهار گروه عوامل اطلاعاتي (٢ عامل ) ، عوامل استراتژيکي ( ٥ عامل ) ، عوامل تاکتيکي ( ٧ عامل ) و عوامل عملياتي ( ٧ عامل ) دسته بندي گرديد.
پس از ورود اعداد ٠,٥١ ، ٠,٥١ ، ٠,٤٦ و ٠,٤١ به ترتيب براي عوامل اطلاعاتي، استراتژيکي ، تاکتيکي و عملياتي در نرم افزار MATLAB ، نرم افزار با توجه به ميزان اين مقادير و قوانين اگر – آنگاه فازي و تابع عضويت متغير خروجي ، ميزان آمادگي گروه صنعتي ايران خودرو را در پياده سازي لجستيک معکوس به صورت يک عدد فازي و در نهايت آن را غير فازي نموده و با يک عدد قطعي تعيين کرد.