چکیده:
این روزها در ادبیات و بیانات مقام معظم رهبری عناوینی چون "پـروژه ی نفـوذ" بـه وفـور قابـل مشاهده و پیگیری است و بارها به این پروژه ی خطرناک دشمن اشاره داشتند و فرمودند: مذاکره ی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران یعنی نفوذ؛ تعریفی که آنها برای مذاکره دارند این است و آنهـا مـیخواهنـد راه را برای تحمیل باز کنند. پروژه ی نفوذ، حمله ی همه جانبه ، سازماندهیشده و یـک اقـدام برنامـه ریـزیشـده ، سازمان یافته و بسیار هنرمندانه ، فتنه آمیز و خلط کلمه ی حق با کلمه ی باطل و تبدیل نقاط قوت بـه ضـعف است ، در طراحی نفوذ، دشمن به صورت دوست جلوه میکند و حقیقت را به شـکل باطـل و باطـل را در لباس حق نشان میدهد، و از نقاطی که مردم قدرت تحلیل ندارند، ضربه میزنـد. هـدف اصـلی تحقیـق حاضر شناسایی ذهنیت افراد نسبت به پروژه ی نفوذ دشمن به داخل کشور میباشد. چارچوب فلسفی این پژوهش از نـوع پـارادایم تفسـیری- اثبـات گرایـی اسـت و از لحـاظ جهت گیری در دسته ی پژوهش های کاربردی قرارمیگیـرد. شناسـایی ذهنیـت ایـن پـژوهش را بـه پارادایم تفسیری نزدیک میکند و به سبب به کارگیری روش تحلیـل عـاملی اکتشـافی، بـه پـارادایم اثبات گرایی نزدیک میشود که از راهبرد همبستگی استفاده میکند. بدین ترتیب ، شیوه ی انجـام ایـن پژوهش از نوع ترکیبی است . در مراحل گـردآوری نظـرات از روش کیفـی اسـتفاده مـیکنـد و در مرحله ی کشف ذهنیت ها از رویکرد کمی بهره میبرد. جامعه ی آماری شامل فرمانـدهان ارشـد یکـی از مراکز نظامی به تعداد ١٠ نفر از فرماندهان با تجربـه و آشـنا بـا موضـوع تحقیـق مـیباشـند. نتـایج به دست آمده حاکی از آن است که این افراد نسبت به موضوع نفوذ دشـمن دارای سـه الگـوی ذهنـی میباشند که عبارتند از نفوذ فرهنگی، نفوذ اقتصادی و نفوذ سیاسی- امنیتی.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ی ٤: آرایه امتیازهای عاملی برای الگوی ذهنی اول گزاره امتیاز مسأله ی حجاب و تبلیغات بیحجابی در بین جوانان و خانواده ها 41 ورود لباس های زننده و غربی به داخل کشور 40 ماهواره 39 خلل در باورهای انقلابی و باورهای دینی 38 تغییر ذائقه ی فرهنگی 37 تهیه ی فیلم های مبتذل و پخش در شبکه های ماهواره ای 36 تخریب چهره های مذهبی و برخی از مسئولان رده ی بالا 35 تبلیغات در شبکه های اجتماعی 34 مقابله با فرهنگ بسیجی و عاشورایی 33 ایجاد بسامد تبلیغاتی مسموم عیله منتقدان فرهنگ غیراسلامی با برجسته سازی حربه ی آزادی 32 بدنام کردن اسلام 31 نفوذ در شبکه های اجتماعی 30 بازدید از سازمان های دولتی و حساس کشور از جمله دانشگاه ها 29 عادیسازی و قبح شکنی از نشست و برخاست با آمریکاییها 28 معرفی یکی از افراد دشمن به عنوان دوست با چهره ی بزکشده 27 نمایش وجهه ی دشمن به عنوان یک صلح طلب و خیرخواه مردم 26 به جان هم انداختن مسئولان و افراد سرشناس 25 تقویت نارضایتی در داخل کشور 24 نفوذ در مدیریت و حاکمیت کشور 23 مذاکره با دشمن به بهانه های مختلف 22 نفوذ در نخبگان و خواص سیاسی کشور 21 حمایت از برخی افراد برجسته و محبوب در کشور 20 مسأله ی انتخابات و دخالت در امر انتخاب 19 ایجاد دو دستگی میان ملت با استفاده از پشتیبانی از یک حزب مشخص 18 تبلیغات دروغین و اغراق آمیز علیه نظام و مسئولان 17 استفاده دشمن از مذاکره و توافق هسته ای 16 بازدید از مراکز حساس نظامی 15 مسأله ی تحریم و ایجاد فشار بر اقتصاد 14 کاهش حساسیت های امنیتی 13 عادیسازی دسترسی به مراکز حساس نظامی 12 اختلال در دستگاه های محاسباتی 11 به حاشیه راندن اقتصاد مقاومتی 10 افزایش واردات و وابستگیهای اقتصادی 9 سرمایه گذاری بر روی کالاهای خارجی و معرفی این که کالای ایرانی کالای بیکیفیتی است ."