چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود جوّ عاطفی، و سازشپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به این اختلال انجام شد.
روش: روش این پژوهش از نوع شبهتجربی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13 ساله مبتلا به اوتیسم از مرکز اوتیسم تهران در سال تحصیلی 95-94، 24 نفر بر حسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب و به شکل تصادفی ساده در گروههای آزمایش و کنترل جایدهی شدند. پس از انجام پیشآزمون به کمک پرسشنامههای جوّ عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964) و سازشپذیری و انسجام خانواده (اولسون، پرتنر، و لاوی، 1985)، به گروه آزمایش طی 8 جلسه مهارتهای ارتباط مؤثر آموزش داده شد. در پایان، از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد و دادههای حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر سبب بهبودی جوّ عاطفی و همچنین افزایش سازشپذیری خانواده (0/001 > p) کودکان مبتلا به اوتیسم شده است.
نتیجهگیری: آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر یک برنامه آموزشی کارآمد برای کمک به خانوادههای کودکان مبتلا به اوتیسم است.
Objective: This study was conducted to evaluate the impact of training parents of children with autism for effective communication skills on family emotional conditions and family Adaptability and cohesion improvement in autistic children.
Method: The present study used a semi-experimental pretest-posttest control-group design. From among the mothers of autistic children between 4 and 13 years of age visiting Tehran Autism Center in the academic year 2015-2016، 24 were selected according to eligibility criteria and were assigned to experimental and control groups through simple random sampling. After conducting the pre-test using the Family Emotional Conditions Questionnaire (Hill Bern، 1964) and the Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale (FACES-III) (Olson، Portner and Lavee، 1985)، the experimental group received 8 sessions of effective communication skills training. In the end، both groups took the post-test.
Results: The resulting data were analyzed using the analysis of covariance. The results showed that effective communication skills training improves family emotional conditions and family adaptability (p < 0.01) in children with autism.
Conclusion: Effective communication skills training is an effective training program for helping families with autistic children.