چکیده:
پژوهش حاضر به بررسي رابطه ميان مهارت هاي انساني و ميزان رضايت شغلي مراكز فني و حرفه اي مناطق 15 و 16 تهران مي پردازد . اين تحقيق از نوع تحقيقات كاربردي و از لحاظ روش توصيفي مي باشد و در حيطه پژوهش هاي ميداني قرار مي گيرد . جامعه آماري پژوهش حاضر را كارمندان ، مراكز آموزش فني و حرفه اي شهر تهران مناطق 15 و 16 كه در سال 94 – 95 مشغول به كار هستند را تشكيل مي دهند و تعداد آنها 70 نفر است. از روش نمونه گيري تصادفي مرحله اي استفاده شده است، بر اساس جدول مورگان و كرجيس نمونه آماري 60 نفر تعيين و براي گردآوري اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته كه 41 سوال دارد استفاده شد. روايي پرسشنامه با استفاده از نظر اساتيد راهنما و مشاور و ديگر صاحب نظران در امر تعليم و تربيت مورد تاييد قرار گرفت و پايايي آن با آزمون آلفاي كرنباخ 784/0 براي پرسشنامه 16 سوالي و 914/0 براي پرسشنامه 25 سوالي بدست آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها از آزمون غير پارامتريك دوجمله اي، آزمون تي مستقل، ضريب همبستگي رتبه اي اسپيرمن، تحليل رگرسيوني چندگانه استفاده شده است. نتايج نشان داد كه بين مهارت هاي انساني كارمندان بر ميزان رضايت شغلي آنان رابطه مثبت و معني داري وجود دارد. بين درك كارمندان نسبت به يكديگر بر ميزان رضايت شغلي آنان رابطه معناداري ديده نشد، به اين صورت كه بعد درك كارمندان نسبت به يكديگر با ميانگين 3.37 داراي پائين ترين وضعيت را در مهارت هاي انساني از نگاه كارمندان فني وحرفه اي، داشته است. بين انجام تصميم گيري مشاركتي كارمندان بر ميزان رضايت شغلي آنان ارتباط معناداري ديده شد. ارتباط موثر و معناداري بين اعتماد كارمندان نسبت به يكديگر بر ميزان رضايت شغلي آنان وجود دارد. بين دوست داشتن و علاقه كارمندان نسبت به يكديگر بر ميزان رضايت شغلي ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد. ارتباط مثبت و معناداري بين گوش دادن متقابل نسبت به همكاران كه از مهارت هاي شخصيتي است با رضايت شغلي آنان دارد. در نهايت بر اساس يافته هاي حاصل از آمار توصيفي و تحليلي مي توان اين طور نتيجه گرفت كه بين مهارت هاي انساني ناشي از شخصيت كارمندان با رضايت شغلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"سوال پنجم پژوهش : آیا دوست داشتن و علاقه کارمندان نسبت به یکدیگر بر میزان رضایت شغلی آنان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای موثراست؟ در پاسخ به سوال 5 پژوهش که دوست داشتن و علاقه کارمندان نسبت به یکدیگر بر میزان رضایت شغلی آنان مورد بررسی قرار می دهد می توان گفت که بین دوست داشتن و علاقه کارمندان نسبت به یکدیگر بر میزان رضایت شغلی ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد .
Herrick Puspita sari, Niki, Thoyib, Armanu, jati, Noermi به تعبیر دیگر : عبدالملکی، قانع سنگ آتش، کریمی ، 1392 در تحقیق خود به این نتیجه رسیده اند که ارتباط معناداری بین دوست داشتن و علاقه کارمندان نسبت به یکدیگر بر میزان رضایت شغلی آنان وجو دارد .
سوال ششم پژوهش : آیا گوش دادن متقابل نسبت به همکاران بر میزان رضایت شغلی آنان در مراکز آموزش فنی و حرفه ای موثراست؟ در پاسخ به سوال 6 پژوهش که گوش دادن متقابل نسبت به همکاران بر میزان رضایت شغلی آنان مورد بررسی قرار می دهد می توان این گونه پاسخ داد که ارتباط مثبت و معناداری بین گوش دادن متقابل نسبت به همکاران که از مهارت های شخصیتی است با رضایت شغلی آنان دارد .
در نهایت بر اساس یافته های حاصل از آمار توصیفی و تحلیلی می توان این طور نتیجه گرفت که بین مهارت های انسانی ناشی از شخصیت کارمندان با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد."