چکیده:
تحولات پرشتاب فن آوري هاي جديد ارتباطي، امكانات گسترده اي را در اختيار جوامع بشري براي تبادل اطلاعات گذاشته است. در چنين شرايطي درجوامع سنتي و در حال گذار مانند ايران، نسل جوان كه بيشترين جمعيت را در كشور داراست با استفاده از رسانه هاي جديد در اوقات فراغت خود را از حالت مخاطب منفعل به مخاطب فعال تبديل كرده است. با رسانه هاي جديد هر گيرنده پيام مي تواند فرستنده اي تاثيرگذار در فرايند ارتباطات اجتماعي باشد. چنين وضعيتي علاوه بر فرصت ها، تهديدهايي را براي كاربران جوان در پي خواهد داشت. از جمله فرصت هاي رسانه هاي جديد، افزايش دسترسي به اطلاعات و افزايش سرعت انتقال پيام به صورت تعاملي است. اما در ميان اين پيام ها، بسياري از اطلاعات زيان آور براي مخاطبان جوان وجود دارد كه مي بايست راه حل هايي براي برخورد با آن ها يافت.
علاوه بر اين، ورود كودكان و جوانان به شبكه جهاني اطلاعات چه از طريق شبكه هاي ماهواره-اي و يا اينترنت، آنان را از دوران واقعي اشان دور كرده و وارد دوران بزرگسالي مي كند تا شاهد زوال دوران كودكي آن ها باشيم.
نسل جوان ايران با استفاده از رسانه هاي جديدي مانند : ماهواره ، تلفن سيار و اينترنت و بهره مندي از پديده هايي چون : پيامك ، بلوتوث ، وب سايت ، وبلاگ ، وب كم ، توييتر، فيس بوك و... عملاً وارد «جامعه اطلاعاتي» شده است. اين مقاله كوشش مي كند تا راه حل هايي براي كنترل و نظارت بر فعاليت هاي جوانان هنگام فراغت در جامعه اطلاعاتي ارائه دهد.
از آنجا كه «جامعه اطلاعاتي» با كمك فن آوري هاي جديد ارتباطي و اطلاعاتي شكل گرفته است همين فن آوري ها با ايجاد جامعه تحت نظارت ، امكان كنترل و نظارت بر جريان اطلاعات را فراهم كرده اند. «نظارت الكتروني» به دو شيوه «خود نظارتي » يعني نظارت توسط كاربر يا خانواده و «دگر نظارتي» يا نظارت نهادها بر جوانان ، دو راه حل براي ايمن سازي فضاي رسانه اي جوانان است كه البته مي بايست با آموزش آنان توام شود تا از تهديدهاي پيش رو محافظت شوند.
خلاصه ماشینی:
"2- نسل جوان ایران موضوع ارتباطات در کنار موضوع هایی چون اشتغال ، ازدواج و خانواده ، بیکاری و اوقات فراغت، افسردگی و اعتیاد ، جرم و بزهکاری و در نهایت جنایت و شورش های اجتماعی ، از جمله مباحثی هستند که ذیل عنوان مسئله جوانان نزد صاحبنظران و منتقدان همواره مطرح شده و همگی بر این باورند که غفلت از هر کدام می تواند مشکلاتی اساسی بر سر راه تحولات اجتماعی ایجاد کند.
در تحقیقی دیگر پیرامون « تحلیل وبلاگ های ایرانی در رسانه جهانی اینترنت » که توسط مصطفی موسیوند دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی مرکز آموزش عالی شهید محلاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، در سال 1387 انجام شده است بر جوان بودن وبلاگ نویسان ایرانی صحه گذاشته است : « جوانان با سن 18 تا 24 که دانش آموز یا دانشجو هستند با 1/51 درصد ، بیشترین و سپس 25 تا 35 سال سن با 7/31 درصد در بین نویسندگان وبلاگ ها دیده می شوند.
بری اکسفورد و ریچارد هاگینز دو تن از استادان دانشگاه آکسفورد ، در کتاب رسانه های جدید و سیاست (New media and politics) نیز به همین نکته اشاره می کنند: « چون به صورت مرسوم ، کاربران اولیه تکنولوژی های رسانه های جدید، جوانان هستند (لیونگستون 1998 آ)، مطالعه راجع به جوانان و استفاده آن ها از رسانه ها در ارتباط با فرآیند سیاسی، موضوع برخی مسائل مهم عملی بوده است که یک کانون مناسب برای مطالعه کاربرد و اثرات آن را فراهم می کند».
رسانه های جدید و شبکه جهانی اینترنت موجب شکل گیری «جامعه اطلاعاتی» شدند و به موازات شکل گیری این جامعه ، «جامعه نظارتی» یا فرآیند و سیستم نظارت الکترونی بر داده ها و اطلاعات شکل گرفته است."