چکیده:
نگارش اثر آموزشی دربارهی سخنان امیر مومنان (ع) که به حق بعد از قرآن کریم و احادیث رسول اکرم (ص) امری ضروری و ثمربخش میباشد، سخنانی است که گاه هر جمله آن رهرو را به سر منزل مقصد رهنمون می گردد، ولی عظمت کلمات امام همام چنان است که هرکس را یارای نوشتن درآن باره نیست، بنابراین استاد فرزانه جناب آقای دکتر محمد خاقانی به سبب حسن انتخاب موضوع، بررسی و واکاوی مباحث گوناگون علم بیان وعلم بدیع در نهج البلاغه، سپس به جهت تلاش در خور ستایش درگردآوری مثالها و شواهد زیبا دربارهی مباحث این دو علم و آرایه برخی نظرات شخصی قابل تحسین میباشند و تلاششان درخور قدردانی است. از آنجاییکه کتابهای آموزشی نقش بسیار مهمی دریادگیری دارند، نقد و ارزیابی مستمر آنها و تلاش برای از بین بردن کاستیهای آنها امری اجتناب ناپذیر است، از این رو نگارندهی این مقاله، کتاب ارزشمند جلوه های بلاغت درنهج البلاغه را نخست به دقت مطالعه نموده، سپس ضمن احترام به مؤلف اثر واحترام به زحمات فراوان و منزلت والای علمی ایشان علاوه بر ذکر نقاط قوت، چند نکته را به منظور بهبود و بالابردن کیفیت اثر متذکر می گردد.
The book on rhetoricians’ effects in Nahj-ul-Balaghah by Dr. Mohammad Khaghani is a valuable book from two points of view: First، because of author’s good authority in review and analysis of various topics in Rhetoric in valuable work of Nahj-ul- Balaghah. Second، because of author’s worthy of praise effort in collecting of this book and providing personal opinion on some issues، but with overcoming on some shortcomings of this work and with doing some modifications in edition or content، it can increase the value of this work. Therefore، this paper is trying to help to fix the flaws of this book with presenting some comments and corrections.
خلاصه ماشینی:
بررسی و نقد کتاب جلوه های بلاغت درنهج البلاغه * علی پیرانی شال چکیده نگارش اثر آموزشی درباره ی سخنان امیر مومنان (ع ) که به حق بعد از قرآن کـریم و احادیث رسول اکرم (ص ) امری ضروری و ثمربخش می باشد، سخنانی است که گاه هر جمله آن رهرو را به سر منزل مقصد رهنمون می گردد، ولی عظمت کلمات امام همام چنان است که هرکس را یارای نوشتن درآن باره نیسـت ، بنـابراین اسـتاد فرزانه جناب آقای دکتر محمد خاقانی به سبب حسن انتخاب موضـوع ، بررسـی و واکاوی مباحث گوناگون علم بیان وعلم بدیع در نهـج البلاغـه ، سـپس بـه جهـت تلاش در خور ستایش درگردآوری مثالها و شواهد زیبا دربـاره ی مباحـث ایـن دو علم و آرایه برخی نظـرات شخصـی قابـل تحسـین میباشـند و تلاششـان درخـور قدردانی است .
مهمتـرین سـؤال ایـن اسـت کـه نگارنـده محترم توانسته است مسائل بلاغی را تبیین کند ودر آموزش آن موفق باشد وخواننده بـا خواندن این اثر تا چه میزان می تواند قدرت تشخیص جلوه های علم بلاغت بویژه بیان وبدیع را بدست بیاورد؟به نظر میرسد که نگارنده محترم با دقت وتسلط علمی که دارند تاحد زیادی توانسته اند مسایل بلاغی با استفاده از شواهد نهج البلاغی به دقت تشـریح وتبیین نمایند ولی چون کتاب از تمارین خالی است دانشجو نمی تواند پـس از مطالعـه این اثر قدرت کامل را درتشخیص مسایل بیان وبدیع دردیگر مثالهای نهـج البلاغـۀ بـه طور کامل به دست بیاورد ودانش فراگیر تا حد بسیاری محـدود بـه همـین مثالهـا مـی گردد.