چکیده:
گرایش به تفکر انتقادی، خلاّقیت و نوآوری یکی از چالشهای مهم مدارس هزارهی سوم هستند که زمینه رشد و ارتقای دانشآموزان در موفقیتهای تحصیلی و شغلی را فراهم مینماید. پژوهش حاضر به منظور مقایسهی میزان گرایش دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه شهر تبریز در گرایش به تفکر انتقادی، خلاقیت و نوآوری بر اساس جو اجتماعی باز و بسته مدارس انجام شده است. روش تحقیق از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش کلیهی دانشآموزان دختر پایهی سوم دورهی دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 93-1392 که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای 365 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای جو اجتماعی هالپین و کرافت، تفکر انتقادی ریکتس، خلاقیت عابدی و نوآوری کولز و واندن بروک استفاده شد که اعتبار پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرانباخ مناسب گزارش شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA) استفاده شد. نتایج حاصل نیز، نشان داد که میزان گرایش دانش آموزان دختر به تفکر انتقادی، خلاقیت و نوآوری براساس جو اجتماعی باز و بسته متفاوت است که از میان متغیرهای فوق، جو اجتماعی باز مدارس بیشترین تأثیر را بر گرایش به خلاقیت دانشآموزان دختر داشته است.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر به منظور مقایسة میـزان گـرایش دانـش آمـوزان دختر پایه سوم متوسطه شهر تبریز در گرایش به تفکر انتقادی ، خلاقیت و نوآوری بر اساس جو اجتماعی باز و بسته مدارس انجام شده است .
نتایج حاصل نیز، نشان داد که میزان گرایش دانش آموزان دختر به تفکـر انتقـادی ، خلاقیت و نوآوری براساس جو اجتماعی باز و بسته متفـاوت اسـت کـه از میـان متغیرهای فوق ، جو اجتماعی باز مدارس بیشترین تأثیر را بر گرایش بـه خلاقیـت دانش آموزان دختر داشته است .
٣. اهداف و سؤالات تحقیق به دلیل اهمیت این موضوع ، هدف پژوهش حاضر بررسی مقوله های چالشی جدید یعنـی ؛ مقایسه میزان گرایش دانش آموزان به تفکر انتقـادی ، خلاقیـت و نـوآوری بـر اسـاس جـو اجتماعی مدارس می باشد.
٨. بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر، با هدف مقایسه گرایش به تفکر انتقادی ، خلاقیت و نوآوری دانش آمـوزان دختر بر اساس جو اجتماعی مدارس انجام گرفته است .
نتایج سؤال اول پژوهش نشان می دهد که میـزان گـرایش بـه تفکـر انتقـادی در دانـش آموزان دختر بر اساس جو اجتماعی مدارس (باز و بسته ) متفاوت اسـت و ایـن تفـاوت در سطح (٠٠٥≥P) معنی دار است .
نتایج سؤال دوم و سوم پژوهش نیز نشان داد که میزان گرایش به خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان دختر بر اساس جو اجتماعی مدارس (باز و بسته ) متفاوت است و این تفاوت در سطح (٠٠٥≥P) معنی دار است .
در مجموع ، با توجه به نتایج این پژوهش و پژوهش هـای مشـابه ، تـأثیر جـو اجتمـاعی مطلوب (باز) مدارس بر گرایش دانش آموزان به تفکر انتقادی ، خلاقیت و نوآوری مورد تأیید است .