چکیده:
محدودیت منابع در برابر نامحدود بودن خواستها، تغییرات مستمر محیطهای حرفهای، تغییر در نقش و انتظارات شغلی، مفاهیمی مثل استفادة بهینه از منابع، توزیع عادلانة منابع، فقرزدایی، آماده شدن برای شرایط غیرقابلپیشبینی، قناعت، بحران منابع، الگوی صحیح مصرف، سختکوشی و جدیت، اجتناب از تکاسل و تنپروری، مدیریت درآمد و هزینه، تعهد نسبت به منابع ملی، اصلاح فرهنگ کار، شکستن باورهای نادرست در زمینة کار، خوداتکایی و استقلال و عدموابستگی به غیر و این نکته که هیچچیز در دنیا آسان و رایگان به دست نمیآید و مهمتر از همه این نکته که مهمترین منبع و ثروت، قدرت فکر و ذهن انسان است و مسائلی از این قبیل با مفهوم تربیت و رفتار اقتصادی عجین هستند. رفتار اقتصادی همانند سایر رفتارها متأثر از نظام باورها و مکتب فکری مورد پذیرش افراد و جوامع است. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوی بخشی رهنمودها و دیدگاههای امام علی(ع) پیرامون رفتار اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که پرهیز از لیبرالیسم اقتصادی، پرهیز از استثمار، اجتناب از انحصارگرایی، پرهیز از اسراف، تفکر حکومتی مطلوب، توجه به عمران و آبادانی، نظارت بر رفتار اقتصادی، مشارکت اقتصادی، حفظ کرامت انسانی و جهاد اقتصادی معرف رفتار اقتصادی مطلوب هستند.
خلاصه ماشینی:
"تبیین جایگاه و اصول رفتار اقتصادی مطلوب از دیدگاه امام علی(ع ) محمدرضا یوسف زاده ١* تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠٣/٣٠ تاریخ پذیرش : ١٣٩٥/١٠/٢٤ چکیده محدودیت منابع در برابر نامحدود بودن خواست ها، تغییرات مستمر محیط های حرفه ای، تغییر در نقش و انتظارات شغلی، مفاهیمی مثل استفادة بهینه از منابع ، توزیع عادلانۀ منابع ، فقرزدایی، آماده شدن برای شرایط غیرقابل پیش بینی ، قناعت ، بحران منابع ، الگوی صحیح مصرف ، سخت کوشی و جدیت ، اجتناب از تکاسل و تن پروری ، مدیریت درآمد و هزینه ، تعهد نسبت به منابع ملی، اصلاح فرهنگ کار، شکستن باورهای نادرست در زمینۀ کار، خوداتکایی و استقلال و عدم وابستگی به غیر و این نکته که هیچ چیز در دنیا آسان و رایگان به دست نمیآید و مهم تر از همه این نکته که مهم ترین منبع و ثروت ، قدرت فکر و ذهن انسان است و مسائلی از این قبیل با مفهوم تربیت و رفتار اقتصادی عجین هستند.
با توجه به مباحث مطرح شده و با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد میشود که به خانواده ها آموزش های لازم پیرامون رفتارهای اقتصادی مطلوب بر اساس آموزه های اقتصادی امام (ع ) از طریق معرفی سیره اقتصادی آن حضرت و معرفی الگوهای اقتصادی مطلوب ارائه شود و در برنامه های آموزشی و درسی تربیت اقتصادی هم سنگ با سایر انواع تربیت ها مورد تأکید ویژه قرار گیرد و بر این اساس به دانش آموزان از دوره پیش دبستانی و دبستانی سازوکارهای استفاده بهینه از منابع ، احترام به منابع اقتصادی به عنوان سرمایه ملی و همگانی، کسب درآمد حلال از طریق تلاش و فعالیت خداپسندانه ، احساس مسؤولیت نسبت به خالق منابع و پرهیز از تکاسل و تن پروری آموزش داده شود."