چکیده:
هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی، مهارتهای اجتماعی و حرمتخود دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده بود. پژوهش حاضر به روش علی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر تیزهوش مراکز استعدادهای درخشان و دانشآموزان دختر تیزهوش مدارس تلفیقی بود که در سال تحصیلی 93-92 در شهر رشت مشغول به تحصیل بودند، که از بین آنها نمونهای به حجم 180نفر(90 نفر دانشآموز تیزهوش از مرکز جداسازی شده و 90 دانشآموز تیزهوش از مدارس تلفیقی) بودند. روش نمونهگیری در مدارس جداسازی شده به شیوه هدفمند و در مدارس تلفیقی از طریق نمونهگیری خوشهای انجام شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس حرمتخود کوپر اسمیت، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ ویرایش 28 سوالی، و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونt مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده از نظر سلامت عمومی، مهارتهای اجتماعی و حرمتخود تفاوت معناداری وجود دارد (01/ 0>P). بدین صورت که سلامت عمومی و حرمتخود دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی به طور معنیداری بالاتر از دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی جداسازی شده است(01/ 0>P) و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی جداسازی شده به طور معنیداری بالاتر از دانشآموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی است(01/ 0>P).
خلاصه ماشینی:
"واسرمن ٤(٢٠٠٠) در پژوهش خود برروی دانـش آمـوزان تیزهـوش در موقعیـت هـای آموزشـی مختلف به این نتیجه رسید که محیط آموزشی جداسازی شده و تلفیقی در صورتی مؤثر است کـه به دانش آموزان اجازة بیشتری برای پرسش های باز داده شود.
1. The Wechsler Intelligent Scale for Children Revise (WISC-R) جدول ١: شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش به تفکیک گروه ها (تعداد=١٨٠) (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور کـه از جـدول ١ برمـی آیـد میـانگین نمـرات سـلامت عمـومی و حرمـت خـود دانش آموزان تیزهوش دارای برنامۀآموزشی تلفیقی بالاتراز میانگین نمرات سلامت عمـومی و حرمت خود دانش آموزان تیزهوش دارای برنامۀآموزشی جداسـازی شـده اسـت ، امـا میـانگین نمرات مهارت های اجتماعی دانش آموزان تیزهوش دارای برنامۀآموزشـی تلفیقـی پـایین تـراز دانش آموزان تیزهوش دارای برنامۀآموزشی جداسازی شده است .
Kim, Roh & Cho با توجه به جدول ١٤ میـانگین دانـش آمـوزان تیزهـوش دارای برنامـۀآموزشـی تلفیقـی در حرمت خود عمومی (١٨/٤٢)، اجتماعی (٦/٤٤)، و شغلی -تحصیلی (٦/٨٦) بیشـتر ازمیـانگین همتایان خود در مدارس جداسازی شده دراین مؤلفه ها به ترتیب با میانگین (١٦/٢٧)، (٥/٥٧) و(٦/١٥) است .
به بیان دیگر با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که گروه دانش آموزان تیزهوش دارای برنامۀ آموزشی تلفیقی درزیرمقیاس های سلامت عمومی (نشـانه هـای بـدنی ، اضطراب وبی خوابی ، نارساکنش وری اجتماعی ، و افسـردگی ) در وضـعیت بهتـری نسـبت بـه همتایان خود در مدارس جداسازی شده قرار دارند."