چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: امروزه، رضایتمندی شهروندان یکی از ابزارهای عمده در سنجش عملکرد شهرداریها محسوب میشود. از اینرو، در این مقاله تلاش میشود که با استفاده از نظرات شهروندان، میزان رضایت آنان از عملکرد شهرداری ایلام مورد سنجش قرار گیرد تا بتوان از این رهگذر، با شناخت نقاظ قوت و ضعف عملکرد شهرداری، راهکارهایی جهت بهبود عملکرد این سازمان و افزایش رضایت شهروندان ارائه نمود.
روش پژوهش: روش تحقیق در این مطالعه توصیفی – تحلیلی است و برای نمونهگیری از روش احتمالی طبقه بندی شده استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را کلیه ساکنان شهر ایلام تشکیل میدهند و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به دست آمده است. در این مطالعه، ابتدا شاخصهای پژوهش تعیین شد و با توجه به دیدگاه کارشناسان و استفاده از مدل TOPSIS میزان اهمیت و وزن شاخصها مشخص گردید. سپس اوزان به دست آمده با نتایج پرسشنامه تلفیق گردید و میزان رضایت نهایی شهروندان از عملکرد شهرداری مشخص گردید.
-یافتهها: نتایج تحقیق نشان میدهد که رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری ایلام در سطح نامطلوبی قرار دارد. از طرف دیگر میزان رضایتمندی در نواحی مختلف شهر دارای تفاوت میباشد به صورتی که ناحیه 1-1 دارای بیشترین رضایتمندی و ناحیه 2-2 کمترین میزان رضایتمندی را داراست. همچنین میزان رضایتمندی در حوزههای مختلف خدمات شهری دارای تفاوت است. بیشترین رضایتمندی در حوزه خدمات شهری و کمترین رضایتمندی نیز به حوزه نظارت اختصاص دارد.
نتیجه گیری: تحلیلها نشان میدهد که توزیع امکانات شهری در همه نواحی شهری ایلام عادلانه نمی باشد. این امر سبب نارضایتی ساکنان نواحی حاشیهای شهر از نحوه ارائه خدمات توسط شهرداری شده است. در تحلیل نظرات شهروندان مشخص گشت که ساکنان نواحی مرکزی شهر که بیشترین تمرکز و دسترسی به امکانات و خدمات را دارا میباشند، دارای رضایت بیشتری میباشند. از طرف دیگر میزان رضایت ساکنان نواحی حاشیهای شهر که به تبع دارای امکانات کمتری هستند، از نواحی دیگر شهر کمتر است. این امر نشاندهنده این واقعیت است که عدالت فضایی در توزیع امکانات، باید مورد توجه جدی مدیران شهری قرار گیرد.
Introduction: Today, citizen's satisfaction is one of the main tools to Measuring the Municipalities Performance. In this paper we try to measure Ilamʹ municipality performance with use citizen's satisfaction. This enables us by identifying the strengths and weaknesses of municipal performance, Offer the Strategies to improve the performance of this organization and Increase citizen satisfaction.
Method: Research Methods in this study is Descriptive – analytical and for sampling is used Classified Probable method. The study population is consisted all residents of Ilam. And sample size has been obtained using Cochran formula. In this study, firstly, Research indexes were determined. Then, According to the expert's opinions and with use TOPSIS model, were determined indexes importance and weight. Then, obtained Weights Were combined with Questionnaire results and final satisfaction of citizens were determined.
Results: The results show, citizen's satisfaction from Ilam municipality performance is undesirable. On the other side, the satisfaction rate is different in various parts of the city. Such that, 1-1 zone has highest satisfaction and 2-2 has lowest rate. Also, the satisfaction rate is different in Various Fields. The maximum satisfaction be seen in urban services field and minimum in Monitoring.
Conclusion: The analysis shows that the distribution of facilities in urban areas of Ilam is not justly. This has led to the dissatisfaction from the provision of services by Municipality in Residents of the Marginal areas. In analyzing the views of citizens was determined, the residents of City Center that has most Concentration and access to facilities and services, has more satisfied. On the other, side the Satisfaction in residents of Marginal areas that it has fewer services, is lower. This reflects the fact should be considered spatial equity in the distribution of facilities by urban managers.