چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: سرمایه اجتماعی مفهومی است که در سالهای اخیر وارد حوزه علوم اجتماعی و مدیریت شهری گشته است. سرمایه اجتماعی ریشه در تعاملات اجتماعی دارد و هنگامی که سطح تعاملات در جامعهای افزایش یابد، باعث افزایش سطح سرمایه اجتماعی میگردد. در این میان یکی از عواملی که میتواند باعث افزایش سطح تعاملات شود، حرکت عابر پیاده در فضای شهری است در این راستا، پژوهش حاضر سطح تعاملات اجتماعی را به عنوان نقطه اشتراک طراحی شهری، پیادهراه و سرمایه اجتماعی با تاکید بر پیاده راه تربیت تبریز معرفی کرده و بررسی میکند..
روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی، همبستگی بکارگرفته شده در این پژوهش از نوع کاربردی میباشد. و به صورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه، صد نفر را به صورت غیرسهمیهای و بدون توجه به متغیرهای سن و جنس به عنوان حجم نمونه مورد کاوش قرار داده است. برای ارزیابی و پردازش دادهها از شیوههای آماری توصیفی و استنباطی، در قالب نرمافزارspss استفاده شده است.
یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد که بین دو متغیر اعتماد اجتماعی و شبکه اجتماعی و بین اعتماد اجتماعی و تعامل اجتماعی رابطه معنیداری وجود ندارد. اما بین متغیرهای تعامل اجتماعی و شبکه اجتماعی، با توجه به ضریب همبستگی 593/0، رابطه معنیداری وجود دارد. بررسی ارتباط میان شاخصهای سرمایه اجتماعی و عامل کیفیت پیادهراه نشان دهنده عدم رابطه معنیداری بین دو متغیر میباشد.
نتیجهگیری: بنابراین هر چند به دلیل رد فرضیه تحقیق، نمیتوان به صورت قاطع بیان داشت که میتوان با تقویت کیفیت پیادهراههای شهری به تقویت و افزایش سرمایه اجتماعی دست یافت، اما به سبب معناداری و یا نزدیک به معنادار بودن برخی از مولفههای سرمایه اجتماعی میتوان بیان داشت توجه به مفهوم ذهنی سرمایه اجتماعی شرط انکارناپذیر تحقق مفهوم عینی پیادهراه و تقویت کیفیت آن جهت پیشبرد تعاملات اجتماعی میباشد.
Introduction and Objective: Social capital is a concept that in recent years has entered the field of social sciences and urban management. Social capital is rooted in social interactions and when the level of interaction in society increases, increase the level of social capital. in the meantime one of the factors that may increase the level of interaction, moving pedestrian in urban space. this study, social interactions as a common point urban design, pedestrian way, and social capital with an emphasis on introduced and reviews.
research method: Analytical-descriptive, correlation research method used in this study can be applied, by field and using questionnaires, for non-quota hundred people, regardless of age and sex as the sample size has been explored. For evaluation and data processing descriptive and inferential statistics Methods were used in the form of SPSS software.
Findings: The Obtained show that there is no significant relationship between social trust with social networks and between social trust with social interaction. But the relationship between social interaction and social networks, according to the correlation coefficient 0.593 there is a significant relationship. Investigate the relationship between Social capital indicators and quality of pedestrian way Show that no significant relationship between the two variables.
Conclusion: Thus, although reject the hypothesis of the research, can not be conclusively stated that can improve the quality of urban pedestrian way was to reinforce and enhance social capital, but due to a significant or nearly significant some component of the social capital can be said that attention to concept of social capital undeniable condition for the realization of the visual concept of walk and enhancing the quality is to promote social interaction.