چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: با توجه به وجود آثار باستانی فراوان مربوط به دوره ساسانیان و قبل از آن در شهر شوشتر و محیط پیرامون آن و نیز عبور رودخانه کارون از وسط این شهر، آسیابها و تأسیسات و سازههای آبی که از شهرت جهانی برخوردار هستند و درمجموع وجود محیطهای مناسب گردشگری، سالانه تعداد زیادی از گردشگران شهری از این شهر بازدید میکنند. این مقاله باهدف بررسی وضعیت تسهیلات و خدمات گردشگری موجود در شهر شوشتر و سنجش میزان رضایت گردشگران از این تأسیسات اقامتی- سیاحتی، در ایام نوروز سال ۱۳۹۳ انجامگرفته است.
روش پژوهش: ماهیت این پژوهش نظری ـ کاربردی و روش مطالعه آن توصیفی ـ تحلیلی هست. برای این منظور دادههای میدانی موردنیاز با ابزار پرسشنامه گردآوریشدهاند حجم نمونه این پژوهش تعداد ۱۵۰ نفر از گردشگران شهری بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب گردیدهاند. پس از تکمیل پرسشنامهها و استخراج دادههای موردنیاز، با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی نسبت به تحلیل آنها اقدام شده است.
یافتهها: پژوهش گویای این واقعیت است که ازنظر پرسششوندگان، وضعیت تأسیسات و خدمات گردشگری شهر شوشتر در سطح مطلوبی قرار ندارد و میزان رضایت گردشگران از آنها در سطح پایینی قرار دارد.
نتیجه گیری: علاوه بر این مشخص شد که بین رضایت گردشگران از وضعیت مک آنهای گردشگری و امکانات و خدمات گردشگری و همچنین بین حجم تبلیغات و تعداد گردشگران ورودی به شهر رابطه معناداری وجود دارد.
Introduction and Objective: The excellent qualities of the town of Shooshtar such as the good number of ancient buildings related to Sassanid era, its great nature, flowing of Karun River through the town, the famous mills and hydraulic systems and suitable tourist destinations attracts many domestic tourists every year. This article intended to investigate the present condition of tourist facilities and services in the town of Shooshtar and the level of satisfaction of tourists from these tourist accommodation establishments in New Year holidays in 1393
Methods: accommodation establishments in New Year holidays in 1393. This is a functional theory study using a descriptive analytical method. To carry out this study, we used a questionnaire to gather field data. One hundred fifty tourists were chosen by simple random sampling to fill in the questionnaire. After gathering the questionnaires, the data were sorted and analyzed using descriptive and inferential statistics.
Results: it was found that there was a meaningful relationship between the tourists' satisfaction from the condition of tourist destinations and services on the one hand and the amount of advertisement and the number of tourists on the other hand.
Conclusions: The results of the study indicated that from the participants' point of view, the condition of tourist facilities and services in the town of Shooshtar is not desirable and the level of satisfaction was low.