چکیده:
این پژوهش با عنوان «تعیین نقش ویژگیهای شخصیتی و هویت در پیش بینی رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز» انجام شد. روش انجام این تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز تشکیل می دهند. برای این منظور کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در نیمسال اول سالتحصیلی 94-95 درنظر گرفته شده که در سال تحصیلی 94-95 برابر 25974 نفر است. آن نبه منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 379 نفر به دست آمد. از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه استاندارد شخصیت پنج عاملی نئو فرم کوتاه، پرسشنامه رضایت از زندگی (اس دابلیو ال اس) داینر، ایمونز، لارسن و گریفین و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی (ISI) استفاده شد. جهت آزمون فرضیهها، از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان رضایت از زندگی در دانشجویان دارای ویژگی شخصیتی برون گرایی و انعطاف پذیری بطور معنیداری بیشتر از ویژگی شخصیتی روان رنجوری، دلپذیربودن و باوجدان بودن است. میزان رضایت از زندگی در دانشجویان دارای پایگاه هویت اطلاعاتی بطور معنیداری بیشتر از پایگاه هویت هنجاری و سردرگم-اجتنابی؛ و در دانشجویان دارای پایگاه هویت هنجاری بطور معنیداری بیشتر از سردرگم-اجتنابی است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد که میزان رضایت از زندگی در دانشجویان دارای ویژگی شخصیتی برون گرایی و انعطاف پذیری بطور معنی داری بیشتر از ویژگی شخصیتی روان رنجوری ،دلپذیربودن و باوجدان بودن است .
لذا در این تحقیق به بررسی نقش ویژگی های شخصی و سبک های هویتی در پیش بینی رضایت از زندگی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز پرداخته میشود.
رجبی و نیگانی (١٣٨٧) نشان دادند که : ١- بین روان رنجور خویی (از ویژگی های شخصیتی ) و رضایت زناشویی رابطه منفی وجود دارد.
همچنین ، نتایج این تحقیق نشان می هد که نه تنها وجود تعهد بلکه شیوه مواجهه با تکالیف و موضوعات مربوط به هویت نیز در پیش بینی بهزیستی روان شناختی افراد بسیار مهم است .
جدول ٢- نتایج آنالیز واریانس برای بررسی رابطه ویژگی شخصیتی و رضایت از زندگی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)فرضیه ٢: رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بر اساس سبکهای هویت آنها متفاوت است برای آزمون این فرضیه ، از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شده است .
جدول ٤- نتایج آنالیز واریانس برای بررسی رابطه پایگاه هویت و رضایت از زندگی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتیجه تحقیق حاضر نشان داد که بین ویژگی شخصیتی برون گرایی و انعطافپذیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز با رضایت از زندگی آنها رابطه مثبت معنی داری وجود دارد.
C. (2005), Life satisfaction and student performance, Academy of management learning and education, Journal of Social Behavior and Personality,4(3)- 421-433.