چکیده:
نماد در اصطلاح ادبی یک پدیدهی زبانی است که بر معنایی مشخّص دلالت نمیکند بلکه زمینهی خلق مفهومی را در ذهن خواننده ایجاد میکند. نمادپردازی هر چند در ادبیات کلاسیک فارسی بویژه ادب عرفانی رایج بوده است امّا شاعران نوپرداز معاصر توجّه بیشتر و جدّیتری به آن داشتهاند بهگونهای که جریان سمبولیسم غنیترین شاخهی شعر معاصر شناخته میشود. علّت این امر یکی اوضاع سیاسی اجتماعی جامعه است و دیگر خاصیت چند معنایی و تاویلپذیری نماد است که خواننده را در کشف معنی سهیم میکند و به این شکل بر ارزش هنری اثر و التذاذ از آن میافزاید. شفیعیکدکنی از جمله شاعران معاصر است که با رویکرد اجتماعی و انسانی، نمادهای فراوانی را در شعرهایش به کار بردهاست. در این مقاله برای تبیین جایگاه نماد در شعر شفیعیکدکنی و شیوهی نمادپردازی وی، پس از مطالعهی شعرها و شناسایی و استخراج نمادها، آنها را در سه دستهی نمادهای خُرد، کلان و اندامیک طبقهبندی و تحلیل کردهایم. نتیجهی این بررسی و تحلیل نشان میدهد که شفیعیکدکنی معمولاً نمادها را از طبیعت یا اسطورهها میگیرد و برای مفاهیم و اندیشههای اجتماعی و انسانی و گاه فلسفی به کار میبرد و علاوه بر استفاده از نمادهای مرسوم در سنّت ادبی، نمادهایی را خودش ابداع میکند.
In literary terminology symbol is a lingual phenomenon which doesn’t indicate any specific meaning but calls a concept to the reader`s mind. Although symbolization has been common in the classical Persian Literature especially in the mystical Literature It has attracted more attention by contemporary poets so that the symbolization has become the richest branch of contemporary poetry. One reason for this is the social political conditions of the society and the other one is “the association of ideas” feature of symbols which makes the reader more involved in the discovery of meaning and through this process adds to the artistic worth of the work and its better enjoyment. Shafi’e Kadkani is one of the contemporary poets who has used a lot of symbols in his poems with social and humane approach. In this paper for explaining the status of symbol in Shafi’e Kadkani’s poetry and his methods of symbolization after studying the poems and finding then extracting the symbols we have analyzed them in three different groups of restricted, frequent and organic ones. The findings show that Shafi’e Kadkani usually gets the symbols from nature or myths and applies them to social, humane and philosophical thoughts and concepts. He also uses his own created symbols in addition to the common symbols of classical literature.