چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی با تاکید بر روش تفحص گروهی بر رشد مهارت های اجتماعی، از قبیل احترام گذاشتن به دیگران، مسئولی تپذیری، دوست یابی و مشارکت در فعالیت های گروهی دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی ناحیه ی 5 شهر اصفهان بوده است. این پژوهش به روش شبه تجربی و استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه صورت گرفت. جامعه ی آماری این پژوهش، دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی ناحیه ی 5 87 بوده اند که در کل شامل 2287 دانش آموز دختر بوده است - شهر اصفهان درسال تحصیلی 88 که حدود 320 نفر به عنوان نمونه ی پژوهش لحاظ شده اند. جهت جمع آوری داده ها از آزمون رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه ی پنجم ابتدایی کرامتی( 1382 ) استفاده شد. پایایی این آزمون با روش الفای کرونباخ 83 صدم بدست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل گردید. نتایج و یافته های این پژوهش حاکی از تأیید SPSS و استفاده از نرم افزار T آزمون فرضیه ی کلی پژوهش است. اگر چه در مطالعه ی مؤلفه های مهارت های اجتماعی به صورت جداگانه که به عنوان فرضیه های ویژه در این پژوهش تلقی شده اند، نتایج حاکی از تأثیر معنادار متغیر آزمایشی، یعنی یادگیری مشارکتی بر رشد مهار تهای اجتماعی است.
خلاصه ماشینی:
"ده مورد از آن هایی که قابل توجه هستند، بدین شرح است : آموزش پیچیده ١ (CI) (کوهن ، ١٩٩٤)، مباحثه ی ساختارمند٢ (CC) (جانسون و جانسون ، ١٩٧٩)، خواندن و نوشتن تلفیقی مشارکتی ٣ (CIRC) (استون ٤، مدن ٥، اسلاوین و فرنیش 6 ١٩٨٦) یادگیری مشارکتی سازمان یافته ٧ (S)، (کاگان ، ١٩٨٥)، پژوهش گروهی ٨(GI) (شاران و شاران ١٩٩٢) جیک ساو٩ (آرنسون و همکاران ١٩٧٨)، یادگیری با هم (LT) 10 (جانسون و جانسون ١٩٧٤، ١٩٩٩) گروههای پیشرفته ی دانش آموزان ( Student Teams Achivement Divisions STAD اسلاوین ١٩٧٨) رقابت و مسابقه ی تیمی ١١( TGT) 1 - complex Instruction 2 - constructive controversy 3 - coperative Integrated Reading and composition 4 - strven 5 - Madden 6 - farnish 7 - cooperative learning structures 8- Group Investigation 9- Jigsaw 10 - Learning together 11 - teams- games- tournaments ( ادوارد و دوریس ،١٩٧٤) و یادگیری انفرادی با یاری گرفتن از تیم ١(TAI) ( اسلاوین ، مادن و لیوی ، ١٩٨٦ ، به نقل از جانسون و جانسون ، ٢٠٠٠).
در نتیجه تفاوت بین میانگین های دو گروه از لحاظ آماری معنادار است ، یعنی می توان گفت که به احتمال زیاد متغیر آزمایشی در گروه آزمایش تأثیر مثبت داشته است و رشد مهارت های اجتماعی همچون احترام گذاشتن به دیگران ، مسئولیت پذیری ، دوست یابی و مشارکت در فعالیت های گروهی دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی را بیش تر کرده و به بیان دیگر، چنین استنباط می شود که شیوه ی تدریس یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی تاثیر مثبت داشته است .
با توجه به آن که میانگین نمره ی گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون تقریبا یکسان بود و تفاوتی معنادار بین آن ها وجود نداشت ، می توان نتیجه گرفت که روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر پایه ی پنجم ابتدایی موثر بوده است ."