چکیده:
سؤال از چیستی هویت اجتماعی جامعه ایرانی، پرسش ماندگاری است. این مقاله به مطالعه ی جامعه شناختی هویت ملی و محلی لک زبانان ایران، می پردازد. روش تحقیق، پیمایشی، جامعه ی آماری تحقیق، مردمان لک زبان ساکن در چهار استان لرستان، کرمانشاه، ایلام و همدان بوده و تعداد 402 نفر از آنها به عنوان حجم نمونه با روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که بین هویت ملی و هویت محلی، همبستگی وجود داشته و شدت گرایش به هویت ملی، قویتر از گرایش به هویت محلی است. ضرایب استاندارد رگرسیون نشان می دهد که متغیرهای همزیستی فرهنگی، هویت محلی و علائق زیبایی شناختی بومی، بر هویت ملی اثر تقویتی داشته و 42 درصد واریانس هویت ملی را تبیین می کنند.
خلاصه ماشینی:
"یافته های این بخش تحقیق در راسـتای تحقیقـات پیشـین احمـدی(١٣٩٠) مبنی بر این که هویت ملی ایرانی عالیترین نماد تجلی هویتی مردمـان ایـران اسـت کـه هویت های شخصی و اجتماعی در پوشش و تعامل و نه تقابل با آن جلوه گر شده انـد؛ و هم چنین تحقیقات زارعی (١٣٩٤) مبنی بر همسانی هویـت ناحیـه ای و هویـت ملـی و هم چنین نتایج تحقیق کریمی و موذن (١٣٩٠) است .
فرضیه شماره دو تحقیق نیز که وجود رابطه بین همزیستی فرهنگی بین هویت هـای محلی و گرایش به هویت ملی را مفروض گرفته بود، در سطح یک درصـد خطـا تأییـد میشود و مقدار پیرسون گزارش شده (٠/٦٣٨) مؤید همبستگی قوی بین دو متغیر بوده ، و به عبارتی همچنان که همزیستی فرهنگی هویت های محلی قویتر میشود بـه همـان نسبت بر گرایش آنها به هویت ملی افزوده میشود.
جدول شماره ٤: خلاصه مدل رگرسیون چندمتغیره برای هویت ملی مدل ضریب همبستگی ضریب تعیین ضریب تعیین تعدیل شده اشتباه معیارمیانگین 1 0/652 0/425 0/420 7/28180 جدول شماره ٥: ضرایب تأثیر مدل تبیین کننده هویت ملی مدل مجموعه درجات درجه آزادی میانگین مربعات آزمون F سطح معناداری تبیین شده 14794/021 3 4931/340 تبیین نشده 20043/312 378 53/025 93/001 0/000 کل 34837/332 381 مقدار R٢ گزارش شده (٠/٤٢٥) بیانگر این مسأله اسـت کـه ٤٢/٥ درصـد واریـانس متغیر وابسته (هویت ملی) بوسیله متغیرهای مستقل هویت محلـی، همزیسـتی فرهنگـی بین هویت های محلی و علائق زیباییشناختی بومی وارد شده در مدل قابل تبیین است ."