چکیده:
اين مقاله با هدف شناسايي عوامل اعتمادسازي ميان افراد در سازمان از ديد آموزه هاي اسلامي تدوين شده است. در اين راستا ضمن بررسي پيشينه نظري مرتبط با عوامل اعتمادسازي در سازمان از ديدگاه صاحبنظران دانش مديريت، سعي شده است اين موارد از ديد آموزه هاي اسلامي نيز شناسايي شود. براي اين پژوهش از روش پژوهش كيفي و بررسي اسناد و مدارك و براي تحليل دادهها از روش تحليل محتوا و شناسهگذاري باز استفاده شد. جامعه و نمونه تحقيق شامل آيات و بويژه روايات مرتبط با موضوع است. يافته ها و نتايج پژوهش حاكي است كه در مكتب اسلام مقوله هاي صداقت، انديشه ورزي (تعقل)، صلاحيت متناسب، پيشينه مثبت، صراحت و شفافيت، عدالت، وفاداري، خيرخواهي، هدفمندي و ثبات به عنوان عوامل موثر بر اعتماد است. نتايج همچنين بيان مي كند كه عوامل شناسايي شده از ديد آموزه هاي اسلامي از نظر مبنايي با دانش مديريت متفاوت است. اين تفاوتها شامل تفاوت در جهانبيني و انسانشناسي در اهداف، در نظام ارزشي و تفاوت در ضمانت اجرايي است.
خلاصه ماشینی:
"توانمندی در کارها صلاحیت متناسب جدول ٥: تحلیل محتوای مفاهیم مربوط به مقوله پیشینه از عوامل مؤثر بر اعتماد داده ها مفاهیم مقولات امام علی (ع ): ثم لا یکن اختیارک إیاهم علی فراستک و استنامتک و حسن الظن منک فإن الرجال یتعرضون [یتعرفون لفراسات الولاة بتصنعهم و حسن [حدیثهم خدمتهم و لیس وراء ذلک من النصیحۀ و الأمانۀ شی ء و لکن اختبرهم بما ولوا للصالحین قبلک فاعمد لأحسنهم کان فی العامۀ أثرا و أعرفهم بالأمانۀ وجها (نهج البلاغه ، نامه ٥٣): مبادا در گزینش (نویسندگان و منشیان) بر تیزهوشی و اطمینان شخصی و خوش باوری خود تکیه نمایی ؛ زیرا افراد زیرک با ظاهرسازی و خوش خدمتی، نظر زمامداران را به خود جلب میکنند که در پس این ظاهرسازیها، نه خیرخواهی وجود دارد و نه از امانتداری نشانی یافت میشود!
نتایج تحقیق نشان داد که عواملی که از نظر آموزه های اسلامی در بروز و گسترش اعتماد میان افراد در سازمان مؤثر است تا حدودی مشابه همان مواردی است که صاحبنظران علم مدیریت بیان کرده اند؛ هر چند به عواملی مانند خیرخواهی، هدفمند بودن، پیشینه و تعقل در آنچه در دانش مدیریت نگارنده مورد بررسی قرار داد به عنوان عوامل جداگانه ، اشاره نشده بود؛ با این حال بویژه از نظر مبنا تفاوتهایی بین این دو هست که در ذیل به آنها اشاره می شود."