چکیده:
این پژوهش، به منظور بررسی اثربخشی بسته آموزشی طراحی شده مبتنی بر آموزه های دینی –روانشناختی بر رضایت زناشویی طراحی و اجرا گردید. جامعه این تحقیق شامل تمام زنان متاهل ساکن منطقه یازده و دوازده تهرانی است که حداقل یک سال و حداکثر پانزده سال از زندگی زناشویی آنها گذشته و کمترین نمره را در رضایت زناشویی گرفته باشند ، می باشد. نمونه این تحقیق شامل 36 زن متاهل در منطقه 11 و 12 تهران است که به صورت تصادفی و با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. از مقیاس رضایت زناشویی اسپانیر برای سنجش متغیر مورد بررسی استفاده شد. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون به عمل آمد ، آنگاه گروه آزمایش طی هفت جلسه دو ساعته تحت آموزش بسته آموزشی طراحی شده مبتنی بر آموزه های دینی –روانشناختی قرار گرفت. پس از پایان آموزش، مجددا از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور مقایسه نتایج پیش آزمون و پس آزمون از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش بسته آموزشی باعث ارتقا رضایت زناشویی میشود. بر اساس شواهد این پژوهش میتوان از این بسته آموزشی برای افزایش رضایت زناشویی استفاده کرد.
This study was designed to evaluate the effectiveness of the training package based on religious- Psychological teachings on marital satisfaction .The method of research was a quasi-experimental with pretest - posttest control group. The study population consisted of all married women in Eleven and Twelve region in Tehran is at least one year and a maximum fifteen years of married life passed. The sample of study consisted of thirty-six married women in Tehran Eleven and Twelve region who were Voluntary sampling assigned to two experimental and control groups. Spanier marital satisfaction scales were used to measure the variables. The pre-test was administered to both groups .then experimental group trained seven sessions two hours under the package was designed based on religious –psychology. After training، post- test was administered to both group. to compare Pre-test and post-test analysis of covariance was used.The final results show that the training package was designed based on religious – Psychological، has a positive effect on marital satisfaction.
خلاصه ماشینی:
"خلاصه پروتکل آموزشی آموزه های دینی روان شناختی برای بهبود روابط همسران جلسه اهداف و خلاصه جلسه در این جلسه ضمن آشنایی اعضای گروه و مشاور، توضیح کلی پیرامون جلسات و عناوین آن و روند جلسه اول کار در این دوره داده شد و خانم های متأهل درباره قواعد گروهی توجیه شدند و از خانم ها پیش آزمون گرفته شد.
با برقراری همۀ پیش فرض ها حال به اجرای آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره میپردازیم : اثر Si g Error df Hypot hesi s df F اثرپیلایی ٥/٧٢ ٩ ٢٥ ٠/٠٥ لاندای ویلکز ٥/٧٢ ٩ ٢٥ ٠/٠٥ گروه اثرهتلینگ ٥/٧٢ ٩ ٢٥ ٠/٠٥ ریشهروی ٥/٧٢ ٩ ٢٥ ٠/٠٥ همان طوری که در جدول بالا نشان داده شده است ، با کنترل پیش آزمون ، سطوح معنیداری همۀ آزمون ها بیانگر آن هستند که بین کودکان گروه های آزمایش و کنترل حداقل ازلحاظ یکی از متغیرهای وابسته ( رضایت زناشویی )تفاوت معنیداری مشاهده میشود.
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که طراحی و آموزش بسته آموزشی مبتنی بر آموزه های دینی - روان شناختی باعث افزایش میزان رضایت زناشویی و تمامی ابعاد آن در گروه آزمایش ، در مقایسه با گروه گواه شده است .
این جهت گیری منجر به این نگرش شده است که مذهب و آموزش های دینی -روان شناختی میتواند روابط زناشویی را تقویت و استحکام بخشد و باعث افزایش رضایت زناشویی شود.
بر اساس نتایج مطالعات حاضر، آموزش بسته آموزشی مبتنی بر آموزه های دینی - روان شناختی باعث افزایش میزان توافق زناشویی در گروه آزمایش ، در مقایسه با گروه گواه شده است .
The Effects of Religious Homogamy on Marital Satisfaction and Stability Journal of Family Issues, vol."