چکیده:
تولید دانش جدید یکی از ابزارهای مهم در دستیابی به توسعه در جوامع است.در این راستا،دولت ها سالانه هزینه های قابل توجهی را برای گسترش بخش آموزش عالی و پژوهش اختصاص می دهند و سیاست گذاران نیز برنامه هایی را برای اصلاح سیستم های دانشگاهی و تحقیقاتی تدوین می کنند.میزان موفقیت سیاست ها و برنامه های تدوین شده به عوامل مختلفی بستگی دارد و با استفاده از شیوه های مختلفی از جمله تعیین رشد بهره وری تحقیقات ارزیابی می شود.با توجه به اهمیت پژوهش در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی،مقاله حاضر وضعیت بهره وری تحقیقات در این حوزه را در گروه کشورهای آسیای میانه و شمال آفریقا،با هدف مقایسه بین کشورها و ارزیابی جایگاه ایران با استفاده از تکنیک پوششی داده ها بررسی کرده است.نتایج به دست آمده نشان داد برای سال هایی که تغییر در کارایی فنی،مقیاس و تغییر در فناوری رشد و بهبود داشته،بهره وری تحقیقات در کشورهای مورد بررسی نیز بهبود یافته است.اما برای سال هایی که تغییر در کارایی فنی یا مقیاس تنزل یافته یا تغییر فناوری با بهبود همراه نبوده،با توجه به برآیند تأثیر این عوامل،بهره وری با رشد یا تنزل همراه بوده است.با توجه به نتایج به دست آمده از تفکیک اجزای مربوط به بهره وری،پیشنهاد می شود به جای گسترش و افزایش سطح و میزان ورودی ها،وضعیت نظام آموزش عالی مورد بازنگری اساسی قرار گیرد و در برنامه ریزی و سیاست گذاری ها،آموزه های برگرفته از تحقیقات علمی در نظر گرفته شود.
Production new knowledge is an important tool for developing of societies. In this regard، governments have attributed considerable cost to extension high education and researches. Policy makers developed programs to correct academic and research system. The success of these programs and policies are depended on different factors and can be assessed by different index like productivity growth of research. According to importance of agricultural and environment research، this paper has assessed productivity growth of research in this sector for middle Asia and North Africa countries by Data envelopment analysis approach. Results indicated that when variation in technical، allocative efficiency and technology had improved، productivity of research became better too. But when they all decreased، productivity growth of research degraded too. It is suggested that review of high education system and related polices are more important than increasing number and amount of organization and researches. Also، studies derived the research like this paper could be start point for reform planning and policy making.
خلاصه ماشینی:
"بررسی تعداد و روند مقالات چاپشده در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در ایران تعداد مقالات مجلات تعداد مقالات نشریات سال نرخ رشد تعداد مقالات بین المللی داخلی - 670 17 2000 0/429 960 22 2001 -0/04 910 35 2002 0/146 1040 43 2003 0/139 1150 83 2004 0/242 1430 102 2005 0/225 1725 151 2006 0/243 2102 230 2007 0/117 2376 229 2008 0/061 2441 322 2009 0/157 2837 360 2010 0/02 2885 376 2011 -0/09 2488 483 2012 -0/32 1380 626 2013 مأخذ: پایگاه اطلاعات علمی ایران، پایگاه اطلاعاتی Science direct و یافته های تحقیق در حقیقت ، علی رغم افزایش تعداد دانشگاه ها و بالا رفتن ظرفیت پذیرش آنها در مقاطع مختلف ازجمله در بخش تحصیلات تکمیلی و نیز افزایش تعداد مؤسسات و پژوهشکدههای تحقیقاتی طی سالهای اخیر (با توجه به مندرجات جدول ٢) نه تنها خروجی این مجموعه افزایش نیافته بلکه دارای رشدی منفی بوده است .
تغییر درانواع کارایی و بهرهوری در تحقیقات، به تفکیک سالهای مورد بررسی تغییر در تغییر در تغییر در کارایی تغییر در تغییر در سال کارایی فنی فناوری خالص فنی کارایی مقیاس بهرهوری 0/93 1/148 1/117 0/725 1/282 2000 0/906 1/046 0/876 0/989 0/916 2001 1/039 0/838 0/856 1/45 0/717 2002 1/069 0/991 1/195 0/903 1/184 2003 1/042 1/139 0/997 0/918 1/135 2004 1/163 0/913 0/883 1/442 0/807 2005 0/99 1/082 0/908 1/009 0/982 2006 1/031 1/061 0/894 1/087 0/948 2007 0/938 0/907 0/812 1/272 0/736 2008 1/272 1/078 1/17 1/009 1/261 2009 1/154 1/026 1/102 1/021 1/131 2010 1/17 0/972 1/091 1/103 1/061 2011 میانگین ٠/٩٩٥ 1/058 0/983 1/012 1/053 مأخذ: یافته های تحقیق با توجه به نتایج به دست آمده، در دوره موردبررسی در سالهای ٢٠٠٠، ٢٠٠١، ٢٠٠٦ و ٢٠٠٨، رشد بهرهوری در تحقیقات در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی برای گروه کشورهای درحالتوسعه منفی بوده است ."