چکیده:
در محيط امروزي، مزيت رقابتي پايدار و اصلي در «سرمايههاي دانشي» نهفته است. در چنين محيطي، دانش مهم ترين مفهوم در خلق ارزش افزوده محسوب ميشود. با توجه به شرايط كنوني و گذر از اقتصاد صنعتي به اقتصاد دانشبنيان و كاركردهاي مديريت دانش در اين تغيير، به نظر ميرسد ارائه الگويي براي مديريت دارائيهاي غيرملموس ميتواند در بهبود شرايط اقتصادي و اجتماعي كشور مفيد واقع شود. لذا تلاش اين تحقيق ارائه الگوي مديريت دانش در سطح ملي است تا بتواند در كاهش هدررفت دانش و سرمايههاي فكري ملي مفيد واقع شود. بدين منظور تئوري داده بنياد به عنوان يك روش كيفي براي جمعآوري و تحليل دادهها انتخاب شد. تجربيات مديريت دانش در برخي كشورها مورد مطالعه قرار گرفت و عوامل كليدي موفقيت آن با استفاده از مرحله نخست تئوري دادهبنياد احصاء گرديد. براي تقليل مفاهيم و ساخت تئوري، از نظرات جمعي از خبرگان و متخصصان حوزه مديريت دانش نيز به همراه روش كيفي مذكور استفاده گرديد. لازم به ذكر است كه در اين نظرخواهي علاوه بر ساخت الگو، مولفه هاي بومي كشور نيز به آن اضافه و اعتبارسنجي الگو انجام پذيرفت. در نهايت، به منظور تست نظريه از روش مدلسازي ساختاري تفسيري استفاده و مولفهها در سه سطح «چشماندازها»، «توانمندسازها» (شامل نظام هاي پشتيبان، عوامل محيطي، محرك ها و عوامل فرهنگي) و در نهايت «پيامدها» (شامل خلق دانش، بكارگيري دانش، اشتراك دانش، رشد درآمد و رونق اقتصادي، توسعه علم و فناوري و نوآوري در كشور، قدرت پاسخگويي و انعطافپذيري، خردورزي، خودكفايي، خوداتكايي و غرور ملي، معرفت الهي، افزايش بهرهوري و بهبود شاخصهاي رفاه اجتماعي و جامعه دانش بنيان) دسته بندي شدند.
In today's environment، sustainable competitive advantage is dependent to the "knowledge capital". In such an environment، knowledge is the most important concept for the creation of value added. Previous studies show that people، organizations، and nations have advantages over competitors that have used knowledge strategically. Due to the current situation and the transition from an industrial economy to knowledge economy and knowledge management function in this change، it seems that providing a model for the management of intangible assets can be useful for improving economic and social conditions in the countries. Therefore، this study tries to provide a model of knowledge management at national level to reduce the loss of national intellectual capital and national knowledge. For this purpose، grounded theory was selected as a qualitative method for collecting and analyzing data. Knowledge management experiences were studied in a number of countries and key success factors were extracted with using the first stage of grounded theory. A group of experts and professionals was used to concise concepts and generate the theory in the fields of knowledge management. It should be noted، in addition to the construction of the model، the native components of country were added due to experts’ opinion and model validation was performed in this stage. Finally، interpretive structural modeling approach was used to test the theory and components were classified in three levels: vision، enablers and outcomes.