چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه ويژگي هاي شغلي و فرهنگي با بهره وري نيروي انساني در كارمندان آموزش وپرورش شهرستان تربت حيدريه بود. روش پژوهش حاضر ازلحاظ هدف كاربرديو ازنظر شيوه ي جمع آوري داده ها توصيفي و از نوع تحقيقات همبستگي هست. جامعه آماري پژوهش حاضر را كليه ي كارمندان آموزش وپرورش شاغل در ادارات آموزش وپرورش شهرستان تربت حيدريه كه حدود 250 نفر بودند، تشكيل مي دادند. نمونه اي شامل 130 كارمند از بين كارمندان ادارات آموزش وپرورش شهرستان مذكور به روش تصادفي ساده انتخاب شد. داده هاي تحقيق با استفاده از پرسشنامه هاي ويژگي هاي شغلي هاكمن و الدهام، با ضريب پايايي 0/78 و پرسشنامه بهره وري نيروي انساني و فرهنگ سازماني تيلور و برنت، با ضريب پايايي 0/73 جمع آوري گرديد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون، تحليل رگرسيون خطي و آزمون t مستقل مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. نتايج نشان داد ويژگي هاي شغلي و فرهنگ سازماني با بهره وري نيروي انساني رابطه مثبت و معنادار دارند. بر اساس اين يافته، ويژگي هاي شغلي 0/40 و ويژگي هاي فرهنگي 0/31، ميزان بهره وري نيروي انساني كاركنان را در اداره آموزش وپرورش پيش بيني مي كنند. همچنين يافته ها نشان داد كه از بين ويژگي هاي شغلي دو ويژگي هويت وظيفه و تنوع مهارت بيشترين رابطه و بازخورد كمترين ميزان رابطه را با بهره وري نيروي انساني دارند. از بين ويژگي هاي فرهنگي نيز روابط اجتماعي بيشترين ميزان رابطه را با بهره وري دارا بود. بنابراين مسئولان و مديران ادارات و سازمان ها و بخصوص اداره آموزش وپرورش به عنوان سكان دار تعليم و تربيت يك جامعه لازم است تا با غني تر كردن هرچه بيشتر و بهتر ويژگي هاي موردنظر در جهت ارتقاي بهره وري نيروي انساني گام بردارند.
خلاصه ماشینی:
"Job Feedback همان گونه که تحقیقات نشان میدهد بیشتر پژوهش های انجام شده درباره بهره وری نیروی انسانی به بررسی عوامل محیطی (هاتر، ٢٠٠٢ و کاریز، ٢٠٠٤), انسانی (داور، ٢٠١٣) و روان شناختی (ایسوم ، ٢٠٠٤؛ هانگ ، ٢٠٠٥؛ ژوزف ، ٢٠٠٥) پرداخته اند و تنها در تعداد معدودی از تحقیقات به تأثیر ویژگیهای شغلی یا فرهنگی به عنوان یک متغیر تأثیرگذار در بهره وری نیروی انسانی اشاره گردیده است (تیلور و سایمون ,٢٠١٣؛ کمپلمن ، ١٩٨٦) از طرفی ضرورت های جهان کنونی، بسیاری از کشورهای پیشرفته را بر آن داشته است تا نظام آموزشی و پرورشی خود را پیوسته بررسی، تحلیل و نقد کنند و راه های ناسودمند کار را رها سازند و شیوه های نو و سازگار با ضرورت های جهان کنونی و آینده نه چندان دور را بر پادارند و کارآمد گردند، در این میان سازمانی که دارای بهره وری بیشتر باشد بهتر میتواند هدف خود را برآورده سازد و سازمان ها و به خصوص سازمان آموزش وپرورش به منظور دستیابی به اثربخشی و بهره وری بالاتر نیروی کار، چاره ای جز فراهم ساختن شرایط لازم برای استفاده ی بهینه از این سرمایه نخواهند داشت ، لیکن با توجه به این امر مهم هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ویژگیهای شغلی و بهره وری نیروی انسانی در بین کارمندان آموزش وپرورش تربت حیدریه است ."