چکیده:
هدف: اين پژوهش با هدف بررسي تاثير مديريت دانش بر نوآوري سازماني با توجه به نقش واسطهاي يادگيري سازماني با استفاده از مدل سازي معادلات ساختاري و نرمافزار SmartPLS2.0 انجام شد.
روش: جامعه آماري اين تحقيق، مديران، معاونين و روساي بانك اقتصاد نوين، ملي، ملت و صادرات و مهر اقتصاد در استان هرمزگان در سال 1394 ميباشند.حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران و نمونهگيري به روش تصادفي ساده انجام شدهاست. بهمنظور تجزيه و تحليل دادهها از روش آمار توصيفي و استنباطي استفاده شدهاست و ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه استاندارد است كه روايي آن با نظر اساتيد تاييد شد و پس از تكميل نمونه اوليه، پايايي پرسشنامه با محاسبه آلفاي كرونباخ پايايي مناسب ابزار را نشان داد. يافتهها: تمامي شاخصها از بار عاملي قابل قبولي برخوردارند. يافته ها: مديريت دانش بر يادگيري سازماني (81/0) و بر نوآوري سازماني (39/0) تاثير مثبت و معناداري داشت؛ يادگيري سازماني اثر مثبت و معناداري بر نوآوري سازماني داشت و تاثير مديريت دانش بر نوآوري سازماني از طريق يادگيري سازماني بيشتري بيشتر ميشود. نتيجه گيري: نتايج تحقيق نشان ميدهد كه يادگيري سازماني ميتواند بهعنوان يك متغير واسطهاي بين مديريت دانش و نوآوري سازماني نقش آفريني كند. مديريت دانش، درست همانند يك سيستم، به عنوان يك ورودي مهم، يادگيري سازماني بهعنوان فرايندي كليدي، در نتيجه نوآوري سازماني بهعنوان يك خروجي حياتي براي سازمانهاي امروزي محسوب ميشود. بانكها ميتوانند با استفاده از سيستم مديريت دانش و يادگيري سازماني باعث بهبود در نوآوريهاي سازمانشان شوند.
خلاصه ماشینی:
"Ke & Wei فصل نامه مطالعات دانش شناسی با توجه به فرایند گسترده نوآوری، یادگیری به کارگیری ایده ، محصول و فرایند جدید، سبک مدیریت جدید در ارتباطات و بازاریابی ، ساختار سازمانی و ارتباط با مشتریان را فعال مــیســازد (کامــارو و خــوزه گاریــدو، ٢٠١١).
همچنین طبق مطالعات داورزنی، کاظم زاده و دگردی (١٣٨٩) که پژوهشی بـا عنـوان ارائـه مدلی برای بررسی میزان تأثیر قابلیت یادگیری بر نوآوری انجام دادند و نتـایج آنهـا حـاکی از این بود کـه یـادگیری سـازمانی اثـر مثبتـی بـر نـوآوری دارد و باعـث افـزایش نـوآوری می شود.
مدل مفهومی پژوهش روش شناسی پژوهش حاضر با هدف سنجش تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با توجـه بـه نقـش واسطه ای یادگیری سازمانی میـان کلیـه مـدیران و معـاونین شـعب بانـک هـای ملـی، ملـت ، صادرات ، اقتصاد نوین و اقتصاد مهر استان هرمزگان در سال ١٣٩٤ انجام شده است .
مدل آزمون شده پژوهش (ضرایب مسیر و بارهای عامل ) نتیجه گیری ضرورت بررسی تأثیر مدیریت دانش ، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی در سـازمان هـا با توجه به مطالعات مختلف و متعدد امری بدیهی است .
پـژوهش حاضـر بـا هـدف بررسـی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی با توجه به نقش واسطه ای یادگیری سـازمانی میـان کلیه مدیران و معاونین شعب بانک های ملی، ملت ، صـادرات ، اقتصـاد نـوین و اقتصـاد مهـر استان هرمزگان انجام شده است .
Garcia-Morales, Llorens-Montes &Verdú-Jover وقتی سازمانی، مدیریت دانش را کسب کرده باشد، یادگیری سازمانی عامل ایجاد انگیزش در نوآوری سازمانی میشود."