چکیده:
هدف اين پژوهش بررسي نحوه شناخت، درك و استفاده از شبكه هاي اجتماعي مجازي عمومي در بين دانشجويان دوره كارشناسي ارشد است. روش پژوهش توصيفي از نوع پيمايشي است. جامعه آماري كليه دانشجويان دوره كارشناسي ارشد دانشگاه خوارزمي تهران در سال تحصيلي 93-92 است كه به شيوه نمونه گيري تصادفي، تعداد 120 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است كه 6 مقوله مربوط به شبكه هاي اجتماعي مجازي را بررسي كرده است. تجزيه و تحليل داده ها بر اساس آزمون هاي من-ويتني يو و خي دو از طريق نرم افزار آماري SPSS نسخه 20 انجام گرفت. يافته ها نشان داد كه فيس بوك محبوب ترين شبكه اجتماعي مجازي در بين 86% دانشجويان است. ميزان حساب هاي كنترل شده و كنترل نشده به طوركلي تقريباً برابر است اما آزمون خي دو نشان داد كه حساب هاي كنترل شده دانشجويان دختر به طور معناداري بيشتر از حساب هاي كنترل شده دانشجويان پسر است. هدف اصلي اكثر دانشجويان در پيوستن به اين شبكه ها، تفريح و سرگرمي است. ميزان استفاده از شبكه هاي اجتماعي مجازي، بين دانشجويان دختر و پسر تفاوت معناداري وجود ندارد.دانشجويان از امكانات و ويژگي هاي منحصربه فردي كه اين شبكه ها دارند بي اطلاع هستند يا تمايلي به استفاده از آن ها ندارند. منفي ترين اثر ناشي از شبكه هاي اجتماعي مجازي صرف زمان زياد در اين شبكه ها است كه مي تواند به روند تحصيلي آن ها آسيب برساند. اطلاع رساني در خصوص استفاده از شبكه هاي اجتماعي مجازي و آثار مختلف آن مي تواند علاوه بر جلوگيري از ركود تحصيلي در بهره گيري بهتر از اين شبكه ها كمك كند.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش های انجام شده در این حوزه نشان می دهد که شبکه های اجتماعی دارای برخی مزایا ازجمله انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات ، افزایش قدرت تحلیل و تقویت روحیه انتقادی، امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد، جوامع و فرهنگ های مختلف ، شکل گیری و تقویت خرد جمعی، امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده ها، افکار و سلیقه های دیگران ، کارکرد تبلیغی و محتوایی، ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان ، تبلیغ و توسعه ارزش های انسانی و اخلاقی در عرصه جهانی، یکپارچه سازی بسیاری از امکانات اینترنتی و وبی، افزایش سرعت در فرایند آموزش و ایجاد ارتباط شبانه روزی بین استاد و شاگرد و افزایش اعتماد، صمیمیت و صداقت در فضای سایبر بوده و از طرفی پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی نیز شامل شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب ، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات ، نقض حریم خصوصی افراد، انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماع و تأثیرات منفی رفتاری است .
هدف عضویت دانشجویان در شبکه های اجتماعی مجازی موضوعات فراوانی در صد فراوانی بله ٩٦ 80 تفریح و سرگرمی خیر ٢٤ 20 بله ٧٤ 62 تقویت ارتباطات فعلی خیر ٤٦ 38 بله ٦٥ 54 بازیابی اطلاعات قبلی خیر ٥٥ 46 بله ٦٠ 50 اطلاع یابی و اطلاع رسانی خیر ٦٠ 50 بله ٥٣ 44 کسب توانمندی روز خیر ٦٧ 56 بله ٢٩ 24 سایر اهداف خیر ٩١ 76 79 میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی: نتایج نشان داد که ٢٣% روزی چند بار حسابشان را چک میکنند، ٢٦% روزی یک بار چک میکنند که میتوان این دو را به عنوان گروهی واحد دانست که به طور مرتب به حساب های کاربریشان سر میزنند.
User Perception and Use of Social Networking Sites by Sikkim University Students."