چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسي رابطه تجربه بازي، خودكارآمدي ديجيتالي و چالش هاي معلمان مدارس ابتدايي با به كارگيري يادگيري مبتني بر بازي هاي رايانه اي بوده است. براي رسيدن به اين هدف از روش پژوهش همبستگي استفاده شده است. جامعه آماري اين پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدايي شهرستان تبريز بود كه 122 نفر از بين اين جامعه با روش نمونه گيري تصادفي ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. براي جمع آوري اطلاعات و داده ها از اين نمونه، از پرسشنامه خودكارآمدي ديجيتالي دانش آموز محور، پرسشنامه محقق ساخته تجربه بازي هاي رايانه اي معلمان و همچنين از پرسشنامه محقق ساخته چالش هاي دروني به كارگيري يادگيري مبتني بر بازي هاي رايانه اي استفاده شده است. نتايج نشان دادند كه بين ميزان تجربه بازي هاي رايانه اي معلمان و به كارگيري اين بازي ها رابطه مثبت و معناداري وجود دارد، بين خودكارآمدي بازي هاي رايانه اي و به كارگيري آن ها رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و همچنين بين خودكارآمدي بازي هاي رايانه اي معلمان و چالش هاي دروني معلمان در به كارگيري اين بازي ها رابطه منفي و معناداري وجود دارد. بر اساس نتايج، حمايت مدارس در استفاده از بازي هاي رايانه اي پيشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"Hsu & Chiou مورد تجربه ، نگرش و خودکارآمدی معلمان نسـبت به به کارگیری فناوریها در پشتیبانی از فعــالیــت هــای یــادگیری کلاس درس مطــالعــاتی انجــام شــــده ولی در مورد نگرش و خودکـارآمدی معلمان نســـبت به ادغام بازیهای دیجیتال در تدریس کلاس های درســـی، مطالعات کمی انجام شده است .
نتایج همبستگی بین میزان تجربه و به کارگیری یادگیری مبتنی بر بازیهای رایانه ای آزمون آماری تجربه / به کارگیری ضریب همبستگی 0/ 856 سطح معناداری 0/0005 تعداد 122 اطلاعات به دست آمده از این جدول نشان می دهد که بین میزان تجربه معلمان (میزان ساعت هایی که هر هفته به بازی مشغول میشوند و فعالیت های مرتبط با بازیهای رایانه ای را انجام میدهند) و استفاده از یادگیری مبتنی بر بازیهای رایانه ای رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
شخص برخوردار از خودکارآمدی سطح بالا در انجام کارها امیدوارتر و موفق تر است (سیف ، ١٣٩١)؛ بنابراین ازآنجاییکه خودکارآمدی به قضاوت و داوریهای افراد در مورد توانایی خود در انجام کار اشاره دارد معلمانی که از خودکارآمدی دیجیتالی بالاتری برخوردار هستند نسبت به توانایی خود در به کارگیری موفقیت آمیز یادگیری مبتنی بر بازیهای رایانه ای در کلاس درسشان نگاه مثبتی دارند و این داوری و نگاه مثبت به موفقیت ، زمینه استفاده از بازیهای رایانه ای در کلاس درس را فراهم میکند.
Information Technology & Teacher Education International Conference (Vol. 2011, No. 1).
Pre-service Teachers’ Perceptions on Game Based Learning Scenarios in Primary Reading and Writing Instruction Courses, Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1).
Teachers’ Experience, Attitudes, Selfefficacy and Perceived Barriers to the Use of Digital Gamebased Learning: a Survey Study through the Lens of a Typology of Educational Digital Games, a dissertation Submitted to Michigan State University, the degree of Educational Psychology and Educational Technology Oblinger, D."