چکیده:
اين مطالعه تاثير يادگيري از طريق تلفن همراه با نقش تعديل كننده اندازه صفحه نمايش بر يادآوري لغت هاي انگليسي را بررسي مي كند. براي اين منظور از يك طرح شبه آزمايشي چند گروهي و به صورت پيش آزمون - پس آزمون استفاده شد. جامعه آماري شامل كليه دانش آموزان (8 تا 14 سال) بودند كه در سطح يك و دو مقدماتي كانون زبان آموزش وپرورش ناحيه 4 شهر مشهد شركت كردند. تعداد 112 نفر از دانش آموزان اين پايگاه انتخاب شدند و به طور تصادفي به دو گروه تحت شرايط تلفن همراه (صفحه نمايش كوچك) و تحت شرايط رايانه (صفحه نمايش بزرگ) تقسيم شدند. سپس در هر يك از شرايط افراد به طور تصادفي به چهار گروه گمارده شدند. همه شركت كنندگان در يك آزمون يادآوري لغت پيش و پس از كاربندي شركت كردند. يافته ها نشان داد بين گروه ها در يادآوري لغت تفاوت معني داري وجود دارد. عملكرد گروه ارائه متن/ تصوير از گروه كنترل، و گروه متن در يادآوري لغت به طور معناداري بيشتر بود ولي با عملكرد گروه تصوير تفاوت معناداري نداشت. شركت كنندگاني كه توضيحات را با صفحه نمايش بزرگ دريافت مي كردند در آزمون يادآوري لغات عملكرد بالاتري نشان دادند. اثر تعامل صفحه نمايش و نوع ارائه در يادآوري لغت معنادار نبود. در آموزش چندرسانه اي با ارائه مواد آموزشي از هر دو خرده سيستم كلامي و غيركلامي، عملكرد يادگيرنده افزايش مي يابد. اندازه كوچك صفحه نمايش هنگام ارائه مواد آموزشي ممكن است به بروز مشكلاتي در توجه و ادراك منجر شود.
خلاصه ماشینی:
"در یـک مطالعـه مرتبط ، مانیر و همکاران (٢٠٠٨) اظهـار داشـتند کـه انـدازه صـفحه نمایش کوچـک ممکـن است برای یادگیری مقاله فشرده از طریق آموزش مبتنی بر تصویر مشکل ساز باشد بـه دلیـل اینکه فضای کوچک ، اغلب داده کمتری را در یک زمان معین نمـایش مـی دهـد و ممکـن است مشکلاتی را برای کاربران هنگام اسـتفاده از دسـتگاه بـرای کارهـای پیچیـده تر ایجـاد 1.
با توجـه بـه مطالـب ارائه شده ، این سوال مطرح می شود که آیا یادآوری لغات تابع اندازه صـفحه نمایش اسـت و آیا صفحه نمایش و توضیحات چندرسانه ای بر یادآوری لغات کنش متقابل دارند؟ روش طرح این پژوهش از نوع طرح های شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون و پس آزمون چند گروهی می باشد.
تفاوت میانگین یادآوری لغت در بین گروه ها با آزمون شفه گروه ها کنترل متن تصویر متن /تصویر کنترل - متن ٠/٠٨٩- - تصویر - -2/331* -2/321* متن /تصویر *٣/٣١٢- *٣/٢٢٢- ٠/٩٩١- - * P< 0/05 بحث و نتیجه گیری این پژوهش با هدف تاثیر فرم ارائه لغت های انگلیسی با استفاده از شـیوه هـای آمـوزش چندرسانه ای و نیز بررسی تاثیر اندازه صفحه نمایش کوچک (تلفن همـراه ) و صـفحه نمایش بزرگ (رایانه ) بر میزان یادآوری لغت در زبان آموزان انجام شـد.
براین اسـاس ، گرچـه نگـرش مثبتـی نسـبت بـه اسـتفاده دانـش آموزان از دستگاه های کوچک تلفن همراه برای یادگیری لغات وجود دارد، امـا یافتـه های این مطالعه نشان می دهد که اندازه صفحه نمایش کوچک می تواند بار شـناختی نـامربوط و اضافی ایجاد کند.
Effects of multimedia annotations on incidental vocabulary learning and reading comprehension of advanced learners of English as a foreign language."