چکیده:
با توجه به اهمیت یادگیری درس زبان انگلیسی، هدف از این مطالعه بررسی نقش خودکارآمدی، جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری زبان در پیشبینی عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان مقطع سوم راهنمایی شهر تبریز است. بدین منظور 164 آزمودنی، شامل 83 دانشآموز دختر و 81 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای "مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر"، "مقیاس جهتگیریهای یادگیری زبان"، "سیاهه راهبردهای یادگیری زبان" و همچنین "آزمون معلم ساخته پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی" را تکمیل کردند. نتیجهی ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خودکارآمدی، راهبردهای شناختی و فراشناختی، انگیزش درونی با عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. و بین جهتگیری بیانگیزشی و عملکرد تحصیلی زبان انگلیسی رابطه منفی معنیدار وجود دارد. همچنین نتیجههای تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون بتا نشان داد که بیانگیزشی، خودکارآمدی و انگیزش درونی بهترین پیشبینی کنندههای پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی دانشآموزان است. در مجموع یافتههای پژوهش حاضر، بر نقش مؤثر خودکارآمدی، راهبردهای یادگیری زبان و جهتگیریهای انگیزشی زبان بر پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی تأکید میکند.
خلاصه ماشینی:
"مدل انگیزش بیرونی- انگیزش درونی 5 که نولز، پلتیر و - self-efficacy - Wells - language learning orientations - Linenbrink & Pintrich - extrinsic motivation-intrinsic motivation ولرند 1 (2000) آن را مطرح کردهاند، جهتگیری انگیزشی را به سه نوع بیانگیزشی 2 ، انگیزش درونی و بیرونی تقسیمبندی میکند.
راهبردهای عاطفی 13 - Noels, Pelletier, & Vallerand - amotivation orientation - Ryan & Deci - Amabile, Hill, Hennessay, & Tighe - language learning strategies - Cevdet - Oxford - Vidal - memory strategies - cognitive strategies - compensation strategies - meta-cognitive strategies - affective strategies (کاهش اضطراب با موسیقی، خود- تشویقی و در میان گذاشتن احساسات با دیگران)،6.
نتیجهی تحقیق شانک و زیمرمن 11 (2003) نشان داد که آموزش راهبردهای - social strategies - McMullen - Hsiao & Oxford - Cohen - Green & Oxford - O'Malley & Chamot - Magogwe & Oliver - Griffiths - Usher & Pajres - Cassidy & Eachus - Schunk & Zimmerman خودگردانی تأثیر مثبت بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارد.
در جدول شماره (4) نتیجههای به دست آمده از آزمون ضرایب بتا نشان میدهد که سهم بیانگیزشی و خودکارآمدی و انگیزش درونی در پیشبینی تغییرات نمرههای پیشرفت تحصیلی زبان انگلیسی در معادله خط رگرسیون از نظر آماری معنیدار است."