چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسي تاثير و ماندگاري تمرينات ثبات مركزي بر تعادل ايستا و پوياي كودكان داراي تاخير در رشد تعادل بود. بدين منظور 30 دانش آموز پسر پايه اول دبستان (با ميانگين سني 8/5سال) از ميان 162 نفر اوليه با خرده آزمون هاي تعادلي تبحر حركتي بروينينكس- اوسرتسكي (BOT-2) غربال شدند و به صورت تصادفي در دو گروه كنترل (15 نفر) و تجربي (15 نفر) گمارده شدند. گروه كنترل برنامه عادي تمرينات كلاس ورزش را داشتند. قبل از اجراي برنامه تمريني ثبات مركزي، تعادل ايستاي آزمودني ها با تست رومبرگ و تعادل پويا با تست واي مورد سنجش قرار گرفت. گروه تجربي تمرين ثبات مركزي را براي هشت هفته انجام دادند و تعادل ايستا و پوياي آنان اندازه گيري شد. سپس جهت پي گيري ماندگاري كوتاه مدت اثر تمرين، آنان تمرين را براي چهار هفته متوقف كردند و متغيرهاي مورد نظر دوباره اندازه گيري شد. داده ها با روش تحليل كوواريانس يك طرفه مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج حاكي از تاثير معنادار تمرين ثبات مركزي بر عملكرد تعادل در گروه آزمايشي بود. با توجه به يافته هاي پژوهش مي توان نتيجه گيري نمود كه برنامه تمريني ثبات مركزي داراي اثرات كوتاه مدتي بر عملكرد حركتي كودكان مي باشد. يكي از پيشنهادات اين پژوهش اين است كه اين گونه برنامه هاي تمريني جهت افزايش قابليت حركتي كودكان به ويژه تعادل استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
علاوهبراین، اثر تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل در جمعیتهای متنوع بزرگسال مانند ورزشکاران (سامسون 3 ، 2005؛ محمدعلینسب و صاحبالزمانی، 1391)، سالمندان (پتروفسکی و همکاران 4 ، 2005؛ حصاری و همکاران، 1390؛ عباسی و همکاران، 1391) و بزرگسالان سالم (کال 5 ، 2009) موردبررسی قرار گرفته است (به نقل از 15ـ10)؛ بهعنوانمثال، سامسون (2005) اثر یک دوره تمرین پنج هفتهای (سه جلسه در Core Stability Gentile Samson Petrofsky et al Kahle هر هفته) پایداری ناحیۀ مرکزی بدن بر تعادل پویای ورزشکاران تنیس را موردبررسی قرار داد.
شکل 3ـ مقایسۀ تعادل پویا در گروههای کنترل و تجربی در پیشآزمون، پسآزمون و ماندگاری بهمنظور بررسی تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر اجرای تعادل ایستای کودکان دارای تأخیر در مهارتهای حرکتی بنیادی، پس از کنترل متغیر مداخلهگر، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یکراهه با سطح معناداری P≤0.
علاوهبراین، بهمنظور بررسی تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر ماندگاری تعادل ایستای کودکان دارای تأخیر در رشد مهارتهای حرکتی بنیادی، پس از کنترل متغیر مداخلهگر، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یکراهه با سطح معناداری P≤0.
بهمنظور بررسی تأثیر تمرینات ثبات مرکزی بر ماندگاری تعادل پویای کودکان دارای تأخیر در مهارتهای حرکتی بنیادی، پس از کنترل متغیر مداخلهگر، از آزمون آماری تحلیل کوواریانس یکراهه با سطح معناداری P≤0.
Assistant Professor at University of Shiraz Received Date: 2015/04/13 Accepted Date: 2016/01/04 Abstract The purpose of this research was to examine the permanency and effect of core stability short term training on static and dynamic balance in children with development of balance.