چکیده:
در اين جستار با ديدگاهي انتقادي به بررسي موسيقي بيروني در شعر نيمايي پرداخته ايم و با آوردن چند نمونه شعر و پيش كشيدن مباحثي چون شيوه سطربندي و جاي پايان يافتن لخت ها، كاربرد اختيارات عروضي و لغزش برانگيزي وزن در شعر نو، كاستي هايي را كه در نوشتن قانون هاي عروض (به دست پژوهشگران) يا در اجراي آن قانون ها (به دست سخنوران) راه يافته آشكار ساخته ايم و كوشيده ايم با افزودن چند قيد و اصلاحيه بر قانون هاي پيشين، كار شناخت ظرايف وزن شعر نو و بهره گيري بهتر از آن را براي پژوهشگران و شاعران آسان تر سازيم.
This research paper is a critical approach to the external music in Nimayian poetry. We have examined some topics with examples of contemporary poetry, topics such as wrap method, the end of the hemistich, the use of prosodic options, and misleading effect of external music in Nimayian poetry. We also have detected shortcomings at the laws of prosody, done by the scholars, or the implementation of the law, by the poets. We tried to add some provisions and amendments to previous laws, to make it easier for scholars and poets to recognize the intricacies of external music in Nimayian poetry and get the best out of it. This article has five parts. Here are the contents of each section separately and summarily:
1. Wrap method in Nimayian poetry
Most of the great poets, accepted wrap based on prosody`s law, but sometimes the law is in contrast with the meaning of sentences, and poet is forced to move short part of a sentence in one hemistich to another or A sentence has to be divided into several parts. It is better to match the sentence structure to the structure of prosody. Isolated short parts of a sentence and use of one or two syllables in each hemistich are signs of poet`s weakness in prosody.
2. The end of hemistiches
Contrary to popular belief, making hemistiches Short or long is not completely free in Nimayian poetry, because short syllables at the end of hemistiches considered as long syllables and if we end the hemistiches with short syllables the mathematical order in syllables chain will fail.
3. Prosodic options and necessities
Use of prosodic options in Nimayian poetry sometimes can be the reason of dissonance in the external music and make it difficult to understand the main meter, because In classic poems equality of hemistiches help us to find the meter, but in Nimayian poetry hemistiches are unequal and sometimes in short hemistiches by utilization of one prosodic option or necessities, the external music seems abnormal.
This section has four parts:
1/3. Prosodic options and necessities in first hemistich of poem
Meter is still not known in first Hemistich of poem, and use of prosodic options and Necessities can make it difficult to understand the true meter, therefore it is better to not using it in this Place.
2/3. Taskin
It is better to not using taskin at the end of hemistich and if you did, you should not repeat it in several line, because if you do, the meter seems different.
3/3. Eshba' in one-syllabic words
It is better to not using eshba' in one-syllabic words, because it is not appealing in the musical aesthetics.
4/3. Several prosodic options and necessities in one hemistich
According to the musical aesthetics using several prosodic options and necessities in one hemistich of poem is not pleasant.
4. Unexpandability of external music in some meters
Meters with united prosodic elements are easily comprehensible and in each of the long syllables, the hemistich can be finished, but in meters with intermittent prosodic elements which are made of two different prosodic elements, the elimination of one element and finishing hemistiches is impermissible.
5. Misleading effect of external music
Long and short of hemistiches in some meters is misleading, specifically in this syllables chain:
«- - U - U - U U - - U - U - ...»
In classic poems, long and short of hemistiches are not permitted and we can recognize prosodic false by counting syllables, but in Nimayian poetry hemistiches are unequal and sometimes detecting prosodic false is difficult and for this reason, even great poets in Nimayian poetry made mistakes in prosody. We have given some examples in this regard.
خلاصه ماشینی:
"نام پیشنهادی سازه های استخراج یافته از تحلیل عاملی اکتشافی مرتبه اول شماره گویه ها نام پیشنهادی سازه نام اختصاری ٣١٣٠٢٩٢٨ تغییر ساخت بانک به سوی نهادینه سازی بانکداری الکترونیک OR3 ١٣١٢١١١٠ تمایل به تغییر جهت مجهز نمودن بانک به تجهیزات روز و مدیریت آن MA1 ٧٦٥ توانمندی بانک جهت ارائه خدمات و پشتیبانی از سامانه ها TE3 ٢٤٢٣٢٢ وجود قوانین لازم برای انجام تراکنش های مالی اینترنتی و الکترونیکی OR1 ٣٤٣٣٣٢ آموزش و به هنگام سازی متناسب کارکنان نسبت به بانکداری الکترونیک OR4 ٢٧٢٦٢٥ همکاری موسسه های مالی داخل کشور جهت تسهیل استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک برای مشتریان OR2 ٣٧٣٦٣٥ تأمین بودجه کافی جهت ایجاد امکانات اولیه برای برخورداری مناسب مشتریان از تسهیلات بانکداری الکترونیک CO1 ٤٣ نرم افزار مناسب بانکداری الکترونیک TE2 ١٦١٥١٤ ثبات در برنامه های توسعه بانکداری الکترونیک MA2 ٢١ زیرساخت های فنی لازم جهت استفاده از تسهیلات بانکداری الکترونیک TE1 ١٩١٨١٧ برخورداری کارکنان بانک از دانش مرتبط با مفاهیم بانکداری الکترونیک MA3 ٢١٢٠ تعهد در نگرش مدیریت نسبت به پیاده سازی و توسعه بانکداری الکترونیک MA4 ٩، ٨ ایجاد فضای امن برای مشتریان جهت انجام تراکنش های متمایز با استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک TE4 ٣٩، ٣٨ تأمین بودجه لازم جهت ترویج فرهنگ استفاده از بانکداری الکترونیک CO2 پس از رسیدن به ١٤ سازه پس از EFA مرحله اول ، آن گونـه کـه بیـان شـد مرحلـه دوم رویکرد حاضر صورت پذیرفت که خروجی آن به شرح ذیل است ؛ در این بخش جهـت اختصار صرفا ماتریس چرخش یافته عاملی آمده ، ضمنا میزان ضـریب KMO، ٠/٧٨٠ و آماره آزمون بارتلت صفر است .
برای بررسی عوامل ایجاد و حفظ امنیت سامانه های اطلاعاتی، این پژوهش عوامل درون سازمانی تأثیرگذار بر امنیت سامانه های اطلاعاتی را شناسایی می کند و با تهیه پرسش نامه و با استفاده از فرآیند تصمیم گیری سلسله مراتبی فازی وزن هر یک از شاخص ها را به دست می آورد و در پایان آن ها را کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس ، بوشهر."