چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین معنا و تاثیر تکلیف یادگیری در رابطه بین مهارتهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی بوده است. این مطالعه به روش دلفی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان زیر مجموعه علوم تربیتی، که درباره تکلیف یادگیری صاحب نظر بوده اند، را شامل می شدند. انتخاب نفر اول پژوهش با روش نمونه گیری نظری بوده و برای انتخاب نفرات بعدی از روش نمونه گیری شبکه ایی (گلوله برفی) استفاده شد. حجم نمونه 8 نفر از خبرگان علوم تربیتی بوده است. ابزار استفاده شده در این پژوهش مصاحبه ساختارنایافته بوده است. یافته های پژوهش حاضر به صورت معنایی از تکلیف یادگیری تحت عنوان اکتشافی-نظام مند تعریف شده است. این نوع از تکلیف یادگیری، می تواند رابطه بین مهارتهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی را سرعت بخشد و از سویی دیگر می تواند به صورت یک متغیر میانجی (واسطه) در این رابطه نقش داشته باشد به این معنا که با وجود این نوع از تکلیف مهارت می تواند بر پیشرفت تحصیلی موثرتر باشد.
The aim of the present study is to determine the meaning and impact of learning a task in relationship to academic achievement. and This study was conducted according to the Delphi Method. The research community have the specialists or experts that are a subset of educational science and are experts in learning task area. The First person has been chosen via theoretical sampling method, and the Snowball sampling method was used to select other members for this research study. Sample size was eight people of pedagogical experts. The tools used in this research is unstructured interview. The research findings, has been defined as the semantic of learning task under the heading Heuristic-systematic. This type of learning task can identify the relationship between learning skills and academic achievement in order to improve speed and other mediators involved in this regard. This suggests that these skills can be effective in academic achievement.
خلاصه ماشینی:
وقتی فرد موضوع یا موردی را به روش اکتشافی میآموزد، از راه های گوناگون برای سازماندهی و شکل دادن خود نسبت به محیط استفاده میکند و با راهنمایی معلم از مهارت ها و اطلاعات خود برای جست جو در آن زمینه ها بهره میبرد و بدین ترتیب یادگیرنده به طور فعال در اکتشاف شرکت میکند.
Cooper & Valentin و مرور بیشتری، نیاز داشته باشند در این صورت میتوان ، با تعیین تکالیفی متناسب با نیاز شاگرد، او را در این امر یاری کرد تا به پیشرفت تحصیلی نایل آید.
از طرف دیگر در این مقوله تکالیف نظام مند وجود دارد که تکالیفی هستند ساختاریافته و معلم به صورت همگانی و اجباری و یکنواخت و تکرار و تمرین صرف ، برای همه دانش آموزان تعیین میکند.
بحث و نتیجه گیری در پژوهش حاضر معنای تکلیف یادگیری، به صورت اکتشافی-نظام مند که منبعث از سبک یادگیری کلب میباشد بیان شده است .
از طرفی دیگر تاثیر تکلیف اکتشافی-نظام مند را در رابطه بین مهارت های یادگیری با پیشرفت تحصیلی مشخص شده است .
تاثیر دیگر تکالیف اکتشافی-نظام مند حالت تسهیل کنندگی آن است که در قسمت اکتشافی آن وجود دارد به این معنا که معلم میتواند در لحظات مناسب شرایط تکلیف را تغییر دهد تا سرعت یادگیری را افزایش دهد و برای دانش آموز یادگیری معنادار را با تجربه دست اول فراهم آورد و در واقع تکالیف اکتشافی سرعت بین مهارت یادگیری بر پیشرفت تحصیلی را افزایش میدهد.