چکیده:
امروزه حوزه ارتباطات زيست محيطي به عنوان يكي از حوزه هاي مهم در ارتباطات توسعه شناخته مي شود و از اين رو توانسته است توجه بسياري از تحليل گران رسانه را به خودجلب كند تا درباره ي محيط زيست و رابطه ي فردي و اجتماعي مان با آن به تحقيق و تامل بپردازند. در اين مقاله، ضمن ارائه مقدماتي درباره توسعه پايدار و اهميت و جايگاه محيط زيست در آن، به ارتباطات توسعه مي پردازيم و در ذيل آن معرفي تفصيلي ارتباطات زيست محيطي را آغاز مي كنيم. پس از ارائه تعاريف، تاريخچه و ويژگي هاي اين حوزه، موضوعات پژوهشي آن را معرفي كرده و نهايتاً با ورود به بحث ارتباط گري درباره محيط زيست، رابطه آن با رسانه را از نظر مي گذرانيم. پيشنهاد موضوعات جديد در اين حوزه به پژوهشگران ايراني حوزه ارتباطات و مطالعات رسانه، بخش پاياني اين مقاله را تشكيل مي دهد.
خلاصه ماشینی:
"از نظـر او پرسش های اصلی تحقیق در ارتباطات زیسـت محیطـی ذیـل سـه محـور قـرار مـی گیرنـد (بونفادلی ، ٢٠١٠: ٢٥٨): رسانه ها و روزنامه نگاران : چه نوع منابع رسانه ای ، اساسی هستند و چه نوع هنجارهـای روزنامه نگارانه و تعریف های نقشی ، روزنامه نگاری زیست محیطی را هدایت می کننـد؟ آیـا رسانه به عنوان ساخت دهنده مطالبات در تعریف و ساختار محـیط زیسـت بـه عنـوان یـک مسئله اجتماعی اضطراری کارکرد دارد؟ چه انتظارات هنجاری از رسانه هـا وجـود دارد؟ و چگونه روابط عمومی ها، به عنوان دروازه بانان ، رسانه ها را تحت تأثیر خود قرار می دهند؟ رسانه ها و پوشش خبری : پوشش رسانه ای مشکلات زیست محیطی چقدر مهم اسـت ؟ پوشش زیست محیطی در طول زمان چگونه به شکل کمی و کیفی توسعه یافته اسـت ؟ بـه طور مقایسه ای ، بین کشورها چه تفاوتی وجود دارد؟ به عـلاوه ، چـه جنبـه هـایی از مسـأله گسترده تر محیط زیست و اکولوژی از یکسو و هنجارهـای روزنامـه نگارانـه یـا قـاب هـای رسانه ای از سوی دیگر، مهم هستند؟ عموم و اثرات رسانه ای : مخاطبان چگونه به پوشش رسانه ای مشکلات زیست محیطـی واکنش نشان می دهند؟ آیا رسانه ها در شکل دهی به افکـار عمـومی حسـاس تـر و افـزایش آگاهی های زیست محیطی موفق بوده اند؟ آیا رسانه ها در انگیزش رفتارهای زیسـت محیطـی در میان عموم موفقیتی کسب کرده اند؟ ٦."