خلاصه ماشینی:
"توجه ویژه به مسائل آموزشی و فرهنگی از سوی بنیادها و نقش حساس آنها در تولید، اشاعه و کنترل انواعی خاص از دانش ، باورها و فرهنگ ، نفوذ و نظارت دولت ها در امر تولید فرهنگی در پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایالات متحده ، حمایت از نهادهای آموزشی در مناطق مهم راهبردی جهان ، تربیت متخصصین دست چین شده و تکنوکرات های بیتعصب در اداره ایالات متحده و تعیین نوع آگاهیها، عقاید و دیدگاه های مربوط به امور جهانی، طراحی برنامه های بنیادها به منظور تربیت رهبران اصلاح طلب ، کوشش بنیادهای فورد، کارنگی و راکفلر برای تحمیل نوعی امپریالیسم فرهنگی بر آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ، قبول هزینه انتشار نشریه های چندین سازمان خیریه توسط "بنیاد سیج " با هدف ایجاد یک نشریه پر نفوذ، از دیگر مباحثی است که در فصل نخست ، مطمح نظر قرار گرفته است .
دیگر مباحث این فصل عبارت است از: اتخاذ لیبرالیسم مسیحایی در دستگاه سیاسـت خـارجی بـا هـدف ایجـاد جهانی امن برای دمکراسی و سرمایه داری لیبرال ؛ تصویب لایحه همکـاریهـای اقتصـادی ١٩٤٨ در کنگـره در جهت منافع امریکا که مؤید دیدگاه ریچارد نیکسون نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهـوری (١٩٦٨) بود که از رأیدهندگان میخواست به خاطر داشته باشند که هدف اصلی از اعطای کمک های خارجی، کمک بـه سایر ملل نیست بلکه کمک به خودمان است (ص ٦٨)؛ کمک های خارجی ایالات متحده برای تضـمین تغییـرات تدریجی و مسالمت آمیز در کشورهای آفریقا، آسیا و امریکای لاتین ؛ بررسی تاریخی کمک های خارجی به اهمیت تربیت رهبران اصلاح گر بومی، محدود کردن انقلاب ها، تربیت شخصیت رهبری دیگر کشورها، تضمین مؤسسات امریکایی برای امکان نفوذ در اقتصاد کشورها، تضمین دست یابی ایالات متحده به اهداف توسط رهبـران اصـلاح گرای بومی در برابر دریافت کمک مالی؛ همچنین براساس تصمیمات سیاست گزاری که ریشه در بنیادها داشتند."