چکیده:
یکی از راهبردهای نفوذ در جنگ نرم، برقراری ارتباطات آموزشی فرهنگی و تبادلات آکادمیک است. در این راهبرد، ایجاد همسویی ارزشیِ فرد با ارزشهای کشور میزبان، مهمترین محور تبادلات آکادمیک بهشمار میرود. همگرایی فرهنگی که میان فرد و کشور میزبان رخ میدهد، در بلندمدت میتواند از سوی کشور میزبان مورد بهرهبرداری قرار گیرد. در سازوکار تبادلات دانشگاهی افراد بهگونهای تربیت میشوند که هویتی همسان با هویت کشور میزبان داشته باشند تا پس از آنکه به کشورهای خود مراجعه نمودند، به عنوان مدافع منافع کشور میزبان ایفای نقش کنند. این نوشتار به مقوله تبادلات آکادمیک به مثابه یکی از بخشهای دیپلماسی عمومی و مؤثرترین و مهمترین راه نفود پرداخته، مطالعه موردی خود را به معرفی و جایگاه مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان و مهمترین تهدیدهای فراروی انقلاب اسلامی در حوزه علمی و فرهنگی، اختصاص داده داده است.
خلاصه ماشینی:
"این نوشتار به مقوله تبادلات آکادمیک به مثابه یکی از بخش های دیپلماسی عمومی و مؤثرترین و مهم ترین راه نفود پرداخته ، در پایان ، معرفی و جایگاه مؤسسه تبادلات آکادمیک آلمان و مهم ترین تهدیدهای فراروی انقلاب اسلامی در حوزه علمی و فرهنگی را مطمح نظر قرار داده است .
مرور ادبیات نظری دیپلماسی عمومی دیپلماسی عمومی به نوعی دیپلماسی گفته میشود که فراتر از دیپلماسی سنتی و مؤلفه های آن عمل میکند و از آنجا که توان ورود و تأثیرگذاری بر بطن جوامع را دارد، بسیار مورد توجه حکومت ها و دولت مردان قرار گرفته و در عصری که نرم افزار، تنها عامل و بستر تغییر از درون در جوامع هدف به شمار میرود، ابزاری شناخته شده و کارآمد برای اعمال تغییرات تدریجی و کسب اهداف سیاست خارجی در پوشش و قالب قدرت نرم خواهد بود (آشنا، ١٣٨٣، ص ٢٤٠).
شرایط لازم برای دریافت این بورس عبارت است از: ١- استعداد بالاتر از حد معمول در رشته انتخابی؛ ٢- قابل اطمینان بودن و آمادگی بر عهده گرفتن مسئولیت های اجتماعی؛ ٣- داشتن تعهد اجتماعیـ سیاسی نشئت گرفته از طرز فکری آزادیخواه ؛ ٤- انتظار این بنیاد از بورسیه شوندگان این است که این افراد پس از پایان تحصیل به سرزمین خود بازگشته و دانش فراگرفته شده را در راه رفاه هم وطنان خویش به کار گیرند."