چکیده:
از آنجا که برای رشد علمی و حرفه ای مدرسان و دانشجویان مراکز تربیت معلم دست یابی به مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه اینترنت ضرورتی انکارناپذیر محسوب می شود، در پژوهش حاضر نقش آموزش های قبل و ضمن خدمت بر میزان خودکارآمدی دانشجویان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر اصفهان در به کارگیری اینترنت بررسی شده است. این پژوهش توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری دانشجویان و مدرسان مراکز تربیت معلم شهر اصفهان را شامل می شود. حجم نمونه محاسبه شده برای دانشجویان 180 نفر و برای مدرسان سی نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است. برای سنجش روایی ابزار اندازه گیری این پژوهش از روایی محتوایی استفاده شد و ضریب پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.94 محاسبه شد. نتایج نشان داد که نقش آموزش های قبل و ضمن خدمت بر میزان خودکارآمدی دانشجویان و مدرسان در استفاده از اینترنت بیش از سطح متوسط است. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که بین نظرهای هر دو گروه دانشجویان و مدرسان هم سویی زیادی وجود دارد. دلیل این هم سویی این است که درصد زیادی از دانشجویانی که در مراکز تربیت معلم تحصیل می کنند در مقطع کارشناسی هستند. بیشتر آنها پس از دوره کاردانی در مراکز آموزشی به عنوان معلم مشغول به کار شده اند. تجربه آنها در تدریس باعث شده است که به اهمیت نقش آموزش های ضمن خدمت در زمینه فناوری اطلاعات پی ببرند و مدرسین هم که به اقتضای شغل خود که متضمن اشتغال به آموزش و پژوهش است اهمیت فناوری اطلاعات را بیش از متوسط ارزیابی کرده اند.
خلاصه ماشینی:
"توزیع فراوانی و درصد پاسخ پرسش های مربوط به نقش آموزش های ضمن خدمت در خودکارآمدی مدرسان در به کارگیری اینترنت گویه ها خیلی کم کم تاحدودی زیاد خیلی زیاد میانگین فراوانی ٢ به دست آوردن مهارت ها و دانش برای استفاده از اینترنت درصد ٦/٧ ٣٠/٠ ٣٣/٣ ٣٠/٠ ارائه شیوه های جدید برای استفاده خلاقانه از اینترنت در زمینه های فراوانی ٤ ١٥ مختلف درصد ١٣/٣ ٥٠/٠ ٢٣/٣ ١٣/٣ فکرکردن به اینترنت به عنوان منبعی برای دسترسی به محتواهای جدید فراوانی ٧ آموزشی وعدم تأکید بیش از حد بر منابع سنتی درصد ٢٣/٣ ٤٠/٠ ٣٦/٧ بهبودبخشیدن به کنش های متقابل معلم و همتایان از طریق اینترنت فراوانی ٢ ١٧ ١١ ٣/٢٢ درصد ٦/٧ ٥٦/٧ ٣٦/٧ بهبودبخشیدن به تواناییها برای دنبال کردن مؤثر فرایند تدریس از فراوانی ٦ طریق پست الکترونیکی درصد ٢٠/٠ ٥٦/٧ ١٦/٧ ٦/٧ تلفیق فن آوری با برنامه درسی فراوانی ٦ درصد ٢٠/٠ ٥٠/٠ ٢٠/٠ ١٠/٠ به اشتراکگذاشتن تجارب آموزشی در زمینه اینترنت فراوانی ٦ ١٧ ٧ ٣/٠٣ درصد ٢٠/٠ ٥٦/٧ ٢٣/٣ تهیه و تولید محتوای مورد نیاز و متناسب با برنامه های درسی اینترنت فراوانی ٤ ٩ ١٧ ٣/٣٠ درصد ١٣/٣ ٣٠/٠ ٥٦/٧ ایجاد انگیزه برای حرکت از برنامه های درسی سنتی به سوی تلفیق فراوانی ٤ کاربردهای اینترنت در برنامه های آموزشی درصد ١٣/٣ ٣٦/٧ ٢٣/٣ ٢٦/٧ آشنایی با امکانات گوناگون اینترنت فراوانی ٤ درصد ١٣/٣ ٤٣/٣ ١٠/٠ ٣٣/٣ مرتفع کردن نیازهای اطلاعاتی به کمک اینترنت فراوانی ٤ درصد ١٣/٣ ٣٦/٧ ٣٠/٠ ٢٠/٠ میانگین کل براساس یافته های جدول ٦، بیشترین میانگین نمره پاسخ ها مربوط به "فکرکردن به اینترنت به عنوان منبعی برای دسترسی به محتواهای جدید آموزشی و عدم تأکید بیش از حد بر منابع سنتی " با میانگین ٤/١٣ و کمترین میانگین مربوط به به اشتراک گذاشتن تجارب آموزشی در زمینه اینترنت با میانگین ٣/٠٣ بوده است ."