Skip to main content
فهرست مقالات

راهبردهای اخلاق سیاسی در اسلام

نویسنده:

علمی-پژوهشی (حوزه علمیه)/ISC (17 صفحه - از 141 تا 157)

کلیدواژه ها :

اخلاق ،اسلام ،سیاست ،امام علی(ع) ،راهبرد اخلاق سیاسی

کلید واژه های ماشینی : سیاسی ، راهبردهای اخلاق سیاسی در اسلام ، اسلامی ، امام ، سیاست ، خدا ، راه‌برد ، امام‌خمینی ، راه‌برد اخلاق سیاسی ، امام علی

رعایت اخلاق در عرصه سیاست، از مسائل و موضوعاتی است که روزبه‌روز اهمیت آن برای همگان آشکارتر می‌شود. در یک نظام اسلامی که اسلام و قوانین الهام‌بخش آن پایه اصلی و جزء لاینفک آن است، بیش از هر چیز توجه به اصول و آموزه‌های اخلاقی ضرورت دارد. در این مطالعه به راهبردهایی می‌پردازیم که با الهام از وحی و کلام پیشوایان معصوم و نیز بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی و مقام معظم رهبری می‌توان از آن در توسعه اخلاق سیاسی در نظام و جامعه اسلامی استفاده کرد. نتایج این تحقیق می‌تواند اولا، به‌عنوان طرح عملی و کاربردی در اختیار سیاست‌مداران و کارگزارانی قرار گیرد که درصدد اجرای دستورات اخلاقی اسلام در مناسبات سیاسی خویش هستند و ثانیا، برای سازمان‌ها و نهادهای متولی اشاعه فرهنگ سیاسی اسلامی راهگشا باشد.

خلاصه ماشینی:

"الف ) راهبرد الهی از جمله مسائلی که موجب میشود انسان خود را بـه رعایـت اصـول اخلاقـی و از جملـه اخلاق سیاسی ـ که همواره بیشتر مورد تأکید قرار میگیرد ـ ملتزم بداند، فراموش نکردن یاد خدا و این نکته است که خداوند همواره حاضر و ناظر است و هر عملـی کـه از او سـر میزند، در محضر خداوند متعال دانا، آگاه و بصیر است . در این نامه پس از آنکه حضرت به او گوشزد میکند تو را به فرماندهی لشکر مصر ـ بزرگ ترین لشـکرم ـ گماشته ام ، از او میخواهد هرگز رضایت مردم را بر رضایت حق و خداوند تـرجیح ندهـد و مینویسد: در همه کارت خدا را اطاعت و از او پیروی کن (به دستور او رفتار نما)؛ زیرا اطاعت خـدا بـر هر چیز افزونی دارد (چون سعادت و نیک بختی از آن به دست میآید) و در عبادت و بندگی نفس خود را بفریب (او را گول زده ، به وسیله ترساندن از کیفر و خشنود ساختن به پاداش از شهوت ها جلوگیری کن و به طاعات وادار) و بـا او مـدارا نمـا (بسـیار در ریاضـت و رنجـش میفکن ) و او را مغلوب نساز (تکلیف سخت به او مکن ) و هنگام گذشـت و شـادیاش آن را دریاب (در فراغت و خرمیاش او را به طاعت و بندگی وادار) مگر آنچه بر تـو واجـب اسـت (مانند نمازهای شبانه روزی) که از به جا آوردن و مراعات نمودن آن در وقتش چاره ای نیست (ناچار باید به جا آورد؛ چه در خرمی و چه در افسردگی) (همان ، ص ١٠٧١)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.