چکیده:
ین پژوهش با هدف بررسی دقیق و عمیق علل حضور زنان در فضای مجازی و درک این پدیده که چرا زنان ترجیح می دهند اوقات فراغت خویش را در فضای مجازی سپری کنند، تهیه و تدوین شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش کیفی و از نوع تحلیل تماتیک است که در پی مصاحبه عمیق با 30 نفر از زنان دارای مدرک کارشناسی که در محدوده سنی 30 تا 40 سال و همگی خانه دار هستند، هشت تم بدست آمده است که عبارتند از: ارتباط آسان و بی وقفه با دوستان و آشنایان، امکان کسب دادهها، امکان حضور همزمان در گروههای گوناگون، ابزاری برای به روزبودن، موفقیت بیشتر در تربیت فرزندان، آشنایی با طرز تفکر دیگران، توسعه دایره تعاملات افراد و کم هزینه بودن. درانتها هر کدام از تم های بدست آمده در چارچوب سه پارادایم جامعهشناختی واقعیت اجتماعی، تعریف اجتماعی و رفتار اجتماعی با توجه به الگوهای نظریه ای مرتبط تحلیل شده اند. که به ترتیب تم نخست با نظریه زیست جهان هابرماس، تم دوم با نظریه مبادله هومنز در قالب قضیه موفقیت، تم سوم با نظریه از جا کندگی فضا و مکان گیدنز، تم چهارم با نظریه تفاوت بوردیار، تم پنجم با نظریه مبادله هومنز در چارچوب قضیه عقلانیت، تم ششم با نظریه مبادله ریچارد امرسون، تم هفتم با نظریه هاله پوشی گافمن وتم هشتم با نظریه گزینش عقلانی کلمن، تحلیل و تفسیر جامعه شناختی شده اند.
خلاصه ماشینی:
"(٢٠٠٠,Coleman) «الگوی شاخص تماتیک گذران اوقات فراغت زنان در فضای مجازی» ارتباط آسان و بی وقفه توسعه دایره تعاملات با دوستان و آشنایان افراد امکان کسب دادهها موفقیت بیش تر در تربیت فرزندان علل گذران اوقات فراغت زنان در فضای مجازی امکان حضور همزمان در آشنایی با طرز تفکر گروههای گوناگون دیگران ابزاری برای به روزبودن کم هزینه بودن بحث و نتیجه گیری باتوجه به این که فناوریهای دادهای و ارتباطی به همه فضاهای اجتماعی، سازمانی و فردی در جوامع بشری وارد شده و شیوه زندگی روزمره، کار و معرفت او را به درجات گوناگونی تحت تأثیر قرار داده است ، به تناسب بهره مندی جوامع از این فناوریها و ایفای نقش در ارتباطات و تعامل بین مردم و تبادل دادهها و دسترسی جامعه به این فرایند، تغییرات اجتماعی شتاب و شدتی بیش تر میگیرد، اما ما به عنوان جامعه شناس اجازه ابراز حکم ارزشی در این رابطه نداریم و نمیتوانیم یک حکم مطلق صادر نماییم و جهت هر نوع اظهارنظری در این حوزه ابتدا بایستی پژوهشی دقیق و عمیق انجام داده و تمام ابعاد موضوع را مورد بررسی قرار دهیم .
مهم ترین این تم ها عبارتند از: ارتباط آسان و بی وقفه با دوستان و آشنایان، امکان کسب دادهها، امکان حضور هم زمان در گروههای گوناگون، ابزاری برای به روزبودن، موفقیت بیش تر در تربیت فرزندان، آشنایی با طرز تفکر دیگران، توسعه دایره تعاملات افراد و کم هزینه بودن که به ترتیب تم نخست با نظریه زیست جهان هابرماس ،تم دوم با نظریه هومنز در قالب قضیه موفقیت ،تم سوم با نظریه ازجاکندگی فضا و مکان گیدنز، تم چهارم با نظریه تفاوت بوردیار،تم پنجم با نظریه هومنز در چارچوب قضیه عقلانیت ، تم ششم با نظریه مبادله ریچارد امرسون، تم هفتم با نظریه هاله پوشی گافمن و تم هشتم با نظریه گزینش عقلانی کلمن ، تحلیل و تفسیر جامعه شناختی شده اند."