چکیده:
این مطالعه با هدف بررسی عوامل جامعهشناختی موثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم انجام شده است. نوع پیمایش و ابزار مورداستفاده در جمعآوری دادهها در پژوهش حاضر، پرسشنامهی محققساخته میباشد. جامعهی آماری، دانشآموزان مقطع دبیرستان شهر تهران و حجم نمونه، بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی انتخاب شدهاند. چارچوب نظری پژوهش حاضر را نظریات ناکامی منزلتی کوهن، فرهنگ طبقهی پایین میلر، بیهنجاری آنومی، همنشینی افتراقی ساترلند ، نظریه آنومی و ساختار خانواده و جامعهپذیری تشکیل دادهاند. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و تکنیک تحلیلعاملی استفاده شده است و به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار Spss و Lisrel صورت گرفت و به منظور بررسی عوامل موثر بر گرایش دانشآموزان به وندالیسم از آزمون همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای احساس محرومیت نسبی ، احساس بیهنجاری و همنشینی با همسالان بزهکار رابطه معکوس و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد و متغیرهای پایگاه اقتصادی – اجتماعی و جامعهپذیری رابطه مستقیم و معناداری با گرایش دانشآموزان به وندالیسم دارد. همچنین نتایج حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد که 24 درصد از تعییرات گرایش دانشآموزان به وندالیسم توسط مجموع متغیرهای مستقل تبیین میشود.
خلاصه ماشینی:
ادامه جدول (١) پیشینه ی داخلی و خارجی مطالعات مرتبط با عوامل مؤثر بر وندالیسم محقق عنوان یافته های پژوهشی بررسی عوامل اجتماعی میرفردی و مؤثر بر گرایش به با افزایش پایگاه اقتصادی-اجتماعی و افزایش سن ، میزان گرایش همکاران وندالیسم در بین جوانان به وندالیسم کاهش مییابد و متغیرهای مستقل این تحقیق ٢٥% (١٣٩١) دانش آموزان دبیرستانی از تغییرات گرایش جوانان به وندالیسم را تبیین میکند.
به عنوان مثال ، برخی از مطالعات به نقش پایگاه اقتصادی-اجتماعی، برخی به پیوندهای افتراقی با افراد بزرگسال بزهکار، برخی به احساس بیهنجاری و احساس محرومیت و برخی به نحوه ی جامعه پذیری دانش آموزان در گروه 1 Jeb 2 Mtani 3 Lubuva های خانوادگی و همسالان پرداخته اند.
در پژوهش حاضر که به منظور بررسی عوامل جامعه شناختی مؤثر در گرایش دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران به وندالیسم انجام شده است ، پس از طی مراحل مقدماتی و مرور پژوهش ها و تحقیقات انجام شده ی داخلی و خارجی و همچنین مرور نظریات مختلف در زمینه ی انحرافات اجتماعی ، یک رویکرد ترکیبی شامل نظریه ی آنومی و ساختار خانواده ، رویکرد جامعه پذیری، بیهنجاری آنومی، ناکامی منزلتی، فرهنگ طبقه ی پایین و همنشینی افتراقی برای تبیین این موضوع برگزیده شد و برای تأیید یا رد فرضیات ، از طریق پرسشنامه ی خودگزارشی در یک نمونه ی ٣٨٤ نفری از دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران ، داده های موردنیاز جمع آوری و سپس با استفاده از تکنیک های آماری، تجزیه و تحلیل شدند.