چکیده:
ناتوانی در برقراری ارتباط، از جمله خصیصه های آشکار افراد اتیسم محسوب می شود. تحقیق حاضر با هدف طراحی آموزش برنامه مهارت های پیش کلامی، به منظور بهبود و افزایش مهارت های ارتباطی کودکان اتیسم با عملکرد بالا انجام شده است و از نوع تحقیقات آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان با اختلال اتیسم مراکز ویژه کودکان اتیسم شهر تهران در سال 94-95 بود. تعداد 20 کودک پسر اتیسم با عملکرد بالا، به صورت نمونه در دسترس انتخاب شدند. برنامه مداخله در 20 جلسه آموزش متوالی، در مرکز اتیسم دوم آوریل تهران، برای گروه آزمایش و خانواده های آنها با استفاده از نمایش ویدئویی، نقش بازی و داستان گویی آموزش داده شد. از آزمون محقق ساخته مهارت های پیش کلامی و آزمون نیمرخ رشد زبان (Told)، برای ارزیابی مهارت های ارتباطی استفاده شد. اطلاعات حاصل، توسط آزمون های تحلیل واریانس و اندازه گیری مکرر تحلیل شدند و نتایج نهایی نشان داد که همه فرضیه های این پژوهش، در سطح آلفای 05/0< p معنی دار شدند. یافته های حاصل نشان دادند که این برنامه، موجب بهبود و افزایش معنادار مهارت های برقراری ارتباط گروه آزمایش شد. اما این بهبودی در شرکت کنندگان گروه کنترل ایجاد نشد.
خلاصه ماشینی:
همانطور که ملاحظه ميشود، شرکت کنندگان گروه آزمايشي در مقايسه با گروه کنترل ، نمرات بالاتري را در دو وضعيت پس آزمون و پيگيري داشتند و اين نشان ميدهد که آموزش برنامه مهارت هاي پيش کلامي بر افزايش توانايي درک واژگان ربطي کودکان اتيسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است .
ملاحظه ميشود، گروه آزمايش در مقايسه با کنترل ، نمرات بالاتري را در دو وضعيت پس آزمون و پيگيري داشتند و اين نشان ميدهد که آموزش برنامه مهارت هاي پيش کلامي بر افزايش توانايي درک دستوري کودکان اتيسم عملکرد بالا اثربخش بوده است .
ملاحظه ميشود، گروه آزمايش در مقايسه با کنترل ، نمرات بالاتري را در پس آزمون و پيگيري داشتند و اين نشان ميدهد که آموزش برنامه مهارت هاي پيش کلامي بر توانايي تکميل دستوري کودکان اتيسم عملکرد بالا اثربخش بوده است .
همانطور که ملاحظه ميشود، گروه آزمايش در مقايسه با کنترل ، نمرات بالاتري را در پس آزمون و پيگيري داشتند و اين نشان ميدهد که آموزش برنامه مهارت - هاي پيش کلامي بر افزايش توانايي تمايزگذاري کلمه کودکان اتيسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است .
ملاحظه ميشود، گروه آزمايشي در مقايسه با کنترل ، نمرات بالاتري را در پس آزمون و پيگيري داشتند و اين نشان ميدهد که آموزش برنامه مهارت هاي پيش کلامي بر افزايش توانايي تحليل واجي کودکان اتيسم با عملکرد بالا اثربخش بوده است .
گروه آزمايشي در مقايسه با کنترل ، نمرات بالاتري را در پس آزمون و پيگيري داشتند و اين نشان ميدهد که آموزش برنامه مهارت هاي پيش کلامي بر بهبود توانايي تحليل واجي کودکان اتيسم عملکرد بالا اثربخش بوده است .