چکیده:
مقدمه و هدف پژوهش: در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار امروزی که با تغییرات و تحولات سریع بین المللی همراه شده و فرآیند از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعاتی در اولویت قرارگرفته است، از کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اقتصادی یاد می شود که میتواند در رشد اقتصادی کشور ها، ایجاد اشتغال و رفاه اجتماعی نقش مهمی ایفا نماید. این پژوهش به بررسی و یژگیهای کارآفرینی و اثر بخشی مدیران واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می پردازد روش پژوهش: این پژوهش از نظر روش پژوهش از نوع همبستگی میباشد. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل چهار گروه: اساتید، معاونین و مدیران، کارکنان و دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی می باشند که از طریق نمونه گیری طبقه ای‐ تصادفی ۷۴۷ نفرانتخاب گردیدند. یافته ها: با توجه به نتایج حاصل از آزمون فریدمن از میان شش مولفه اصلی کارآفرینی در مدیران نمونه مورد پژوهش به ترتیب مولفه های نیاز به توفیق، نیاز به استقلال، گرایش به خلاقیت، برخورداری از مرکز کنترل درونی، تحمل ابهام و خطر پذیری در رتبه اول تا ششم قرار داشتند. به عبارت دیگر مولفه نیاز به توفیق در حد عالی و مولفه خطر پذیری در حد ضعیف در مدیران مورد پژوهش قرار داشته است.
نتیجه گیری: از سوی دیگر با توجه به آزمون فریدمن اساتید، کارکنان و دانشجویان در پاسخ به سوالات تعیین سطح اثر بخشی مدیران:خدمات رایانهای و ابتکارات و تفکرات مثبت در رتبه اول و دوم و مولفه انطباق هدفهای شخصی افراد با اهداف دانشگاه از مولفه های اصلی اثربخشی در رتبه آخر قرار دارد.
In contemporary competitive and market-based
economy that is along with international quick changes and the process of industrial
society to informational society, entrepreneurship is as a motor of economic
development which can be important in economic growth of countries and their
employment and social welfare. The goal of this research is the study of entrepreneur
characteristics and effectiveness of some managers of The Islamic Azad University.
Method:This research has an applied goal and its method is correlation. Statistical
society and sample of the research are four groups of The Islamic Azad University's
professors, managers and assistances, employees and students. 747 persons are
selected through quota - random sampling.
Findings:In regard to Friedman test's results, six basic features of entrepreneurship
about successful managers of the sample are: need of success, need of independence,
trend of creativity, having inner control, tolerance of ambiguity and risk. On the other
word, the features of need of success and tolerance of risk are the strongest and
weakest ones in the sample of managers.
Conclusion:In regard to Friedman test about answers of professors, employees and
students to the questions of levels of effectiveness of the managers, computational
services, initiative and positive thinking are the first and second ones and the feature
of adaptation of personal goals with the university's goal is the last.