چکیده:
امروزه فناوری اطلاعات به عنوان محور تشکیل جوامع اطلاعاتی مورد توجه اکثر کشورهای جهان قرار گرفته است، به گونه ای که از جایگاه خاصی در برنامه توسعه آنها برخوردار است. مطالعه چ، گونگی به کارگیری این فناوری در کلیه زمینه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع حائز اهمیت است. در این راستا ارزیابی آمادگی الکترونیکی جوامع و سازمانها برای استفاده موثر این فناوری مقدمهای برای برنامه ریزی بهینه به منظور نیل به اهداف آن سازمان است. پژوهش حاضر به ارزیابی ابعاد مختلف آمادگی الکترونیکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه میپردازد. پرسشنامه پژوهش در دو نمونه آماری کارکنان – اساتید و دانشجویان توزیع شد. تحلیلها بر اساس 100 پرسشنامه جمع آوری شده از اساتید و کارکنان و 287 پرسشنامه جمع آوری شده از دانشجویان دانشگاه می باشد.تحلیل ها با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن انجام شد. نتایج حاکی از آن است که شاخص محیط بیرونی بر اساس نظر هر دو نمونه آماری در حد مطلوبی قرار دارد و شاخص های آمادگی منابع اطلاعاتی، منابع انسانی، زیرساخت از مطلوبیت لازم برخوردار نیستند. شاخص آمادگی سازمان از نظر دانشجویان در حد مطلوب قرار دارد اما از نظر نمونه آماری کارکنان و اساتید به عنوان ضعیفترین شاخص می باشد
خلاصه ماشینی:
اين سازمان در روش سنجش خود که آنرا تحت عنوان "راهنماي آمادگي براي زندگي در جهان شبک اي" در سال ١٩٩٨ به دنيا معرفي نموده است ، آمادگي الکترونيکي را چنين تعريف مي کند :جامعه اي که در آن امکان دسترسي مستمر و با سرعت بالا به بازار رقابتي براي افراد جامعه وجود داشته و کاربرد و استفاده از تکنولوژي هاي اطلاعاتي و ارتباطي در مدارس، دانشگاه ها، ادارات دولتي، کسب و کارها، سازمان هاي خدماتي و بهداشتي.
جدول ٣: نتايج آزمون کولموگروف- اسميرنف (K-S) آمادگي آمادگي آمادگي آمادگي آمادگي سازمان منابع انساني منابع زيرساختها محيط اطلاعاتي بيروني پرسشنامه تعداد 100 100 100 100 100 مربوط به آماره Z 0/055 0/045 0/080 0/063 0/088 کارکنان و Sig 0/195 0/211 0/059 0/144 0/053 اساتيد پرسشنامه تعداد 287 287 287 287 287 مربوط به آماره Z 1/224 1/020 0/806 1/103 1/119 دانشجويان Sig 0/055 0/249 0/534 0/176 0/082 با توجه به اين که سطح معناداري در تمامي متغيرها بالاي ٠/٠٥ است ، فرض نرمال بودن توزيع دادهها تاييد مي شود.
آمادگي منابع انساني آمادگي محيط بيروني آمادگي الکترونيک آمادگي اطلاعاتي آمادگي زيرساخت آمادگي سازمان شکل ٢: مدل مفهومي پژوهش ــ شناسايي نقاط قوت و ضعف آمادگي الکترونيکي و رتبه يندي آنها در اين مرحله به منظور شناسايي شاخص هاي قوي و ضعيف در آمادگي الکترونيکي از آزمون T تک نمونه اي استفاده شده است .